Friday, March 13, 2020

Recomandări de lectură

un articol de Monica Neațu

Mandy Aftel, Istoria parfumului, Baroque Books and Arts, 2015. O lucrare plăcută, cu nenumărate rețete, autoarea nu stăpânește foarte bine informațiile istorice, compensează însă prin informații tehnice. Din păcate, nu veți găsi prea ușor ingredientele propuse de autoare, in forma naturală. Este o introducere ludică în lumea parfumurilor pornind de la povesta unor ingrediente de bază. Se adresează, în special, celor care doresc să se inițieze în secretele fabricării parfumurilor și mai puțin celor interesați de lumea creațiilor de nișă, de parfumuri emblematice etc. 

Esențial rămâne studiul antropologului francez Annick Le Guérer, Le Parfum. Des origines à nos jours, Odile Jacob, 2005. Dacă doriți să aflați istoria nenumăratelor ingredient și arome rare din Antichitate până la creatorii contemporani, merită să o citiți. Autoarea reușește să surprindă transformările prin care a trecut parfumul de-a lungul istoriei, de la sacru la profan, de la terapie la seducție.

Puteți arunca o privire și pe amplul studiu elaborat de Brigitte Munier, Odeurs et parfums en Occident. Qui fait l’ange fait la bête, Éd. du Félin, 2017. O lectură erudită, multidisciplinară, ce pornește din lumea antică pentru a ajunge la experimentele și viziunile contemporane legate de universul olfactiv.

Tot din domeniul academic vine și abordarea lui Alain Corbin, Miasmă și mireasmă. Simțul mirosului și imaginarul social în Franța secolelor al XVIII-lea și al XIX-lea, Ed. Fides, 2013. O lectură obligatorie pentru cei fascinați de romanul lui Patrick Süskind, Parfumul. În epocă, cititorii au remarcat influența istoricului francez asupra romancierului, mai ales la nivelul descrierilor olfactive (cele două scrieri au fost publicate la câțiva ani distanță).

Pentru cei care nu au timp/chef să își formeze un raft dedicat lecturilor parfumate, dar vor să cunoască istoria parfumeriei, Béatrice Boisserie a compus un scurt ghid, Le Parfum “101 questions sur”, La Boétie, 2014. De la întrebări de genul „Care a fost primul parfum modern?” până la altele mult mai deranjante – „Care este adevăratul preț al parfumului?” –, autoarea ne ajută să ne facem o imagine de ansamblu despre istoria parfumului, să descoperim creațiile emblematice și casele celebre, iar, în final, să ne înțelegem propriul sistem olfactiv.

Nicolas de Barry, 101 parfums à découvrir, Éd. Dunod, 2014. Autorul a devenit cunoscut prin reconstituirea universului olfactiv din diverse epoci (a studiat registrele de cheltuieli, scrisorile, jurnalele unor personalități și gusturile epocilor respective). Mai multe amănunte, pe www.nicolasdebarry.com.

Tot o istorie a parfumului, prin intermediul unor creații mitice ne oferă și Luca Turin & Tania Sanchez, Perfumes: The A-Z Guide/ The Little Book of Perfums. The 100 Classics, Profile Books ltd, 2011.

Povestea unor parfumuri celebre, de la Jicky de la Guerlain la Angel de la Mugler, o datorăm expertului Michael Edwards, Perfume Legends: French Feminine Fragrances, Crescent House Pub, 1999. Chiar dacă cercetarea se oprește în 1998, cartea merită cumpărată și studiată. Ca să vă faceți o idee despre clasificările propuse de Edwards, referitoare la grupurile de parfumuri, aruncați o privire pe site-ul lui www.fragrancesoftheworld.com. Nu ocoliți secțiunea Q&A, pentru o scurtă introducere în secretele parfumurilor.

Iar cei care doresc să se familiarizeze cu valorile parfumeriei franceze pot începe cu scrierile lui Jean-Claude Ellena (nasul din spatele unor creații mitice de la Hermes, Bulgari etc.), Perfume. The Alchemy of Scent, New York, Arcade Publishing.

Pentru francofoni, o conferință care merită ascultată. Ellena își prezintă cărțile scrise de el, dar și lecturile favorite, așa că aveți și bibliografia și părerile autorului. Astfel înțelegem și cum lucrează un „nas”. Vezi aici.

Saga familiei Guerlain este evocată de Élisabeth de Feydeau într-o amplă frescă istorico-olfactivă, Le roman des Guerlain, Flammarion, 2017. Puteți asculta și un amplu interviu dedicat lui Jacques Guerlain – un deliciu auditiv și intelectual, cu citate din Proust… Vezi aici.

Ironii și adevăruri deranjante despre cât contează publicitatea, prețul și cât de puțin conținutul flaconului de parfum găsiți în articolul dedicat parfumului din Lux lexicon de Alexander Marguier, Baroque Books and Arts, 2014 [1]. 

Site-ul meu favorit dedicat parfumurilor este www.auparfum.com. Personal, o citesc cu încântare pe Jeanne Doré (un pseudonim, doamna lucrează în lumea parfumurilor, probabil chimist/ evaluator într-o mare firmă de esențe, parfumuri etc.; scrie din interiorul breslei, e cunoscută pentru limba ascuțită, de aceea își și ține secretă identitatea). Interesante la acest site sunt publicațiile și librăria on-line, mai ales revista olfactivă Nez merită o lectură – Vezi aici

Abordările sunt interesante, dar și pe înțelesul muritorilor. Pentru cei care vor să se familiarizeze cu lumea parfumurilor, cu diverse semnificații istorice, cu materii prime rare sau să descopere portretele unor creatori celebrii, publicația pariziană le este mai mult decât utilă. Un alt aspect interesant: mici prezentări dedicate firmelor de nișă și creațiilor lor, care uneori ne impresionează prin prețuri, dar nu și prin calitate.

***

La final, o rețetă înmiresmată, venită tocmai din Evul Mediu: pernă parfumată, așa cum aveau seniorii francezi.

Ingrediente:

Foi de mentă piperată, Flori de mușețel, Flori de lavandă
Petale de trandafir puternic mirositoare, Frunze și flori de maghiran.
Le uscăm la soare, iar apoi le punem într-un săculeț de bumbac. 

Nu se doarme pe ea, se pune amestecul într-o față de pernă de satin (sau mătase brodată, venită din Orient, în epoca Cruciadelor) și se așază lângă celelalte perne [2].  


[1] Studii interesante, în acest sens, și la Mark Tungate, Fashion Brands, Kogan eds., 2008 & Jean Castarède, Histoire du luxe en France. Des origines à nos jours, Éd. Eyrolles, 2007.

[2] Catherine Donzel, Le Parfum. Les Carnets de la mode, Éd. du Chêne, 2000.


Puteți găsi și alte recomandări de lectură în cadrul rubricii „Recomandare”.

No comments:

Post a Comment