Sunday, September 27, 2020

Preferați originalul sau ceva asemănător?

Un subiect foarte discutat în lumea parfumurilor este asemănarea dintre acestea — atunci când, desigur, nu vorbim despre copierea lor pură și simplă. De altfel, compararea este un proces intelectual foarte normal — și util —, la care apelăm adesea, bazându-ne pe experiența anterioară. De câte ori un parfum nu ne-a adus aminte de un altul, de câte ori n-am spus „dar parcă seamănă cu…?”. Ni se întâmplă, de altfel, și atunci când auzim o bucată muzicală. Parcă am mai auzit-o undeva, parcă seamănă cu o alta, spunem. De fapt, așa ne funcționează mintea: experiența ne învață că în natură există structuri asemănătoare ori repetiții întocmai, fapt ce ne ușurează viața, în cea mai mare parte, dar ne și predispune la reducționisme, la căutarea de asemănări acolo unde nu există. Pe de altă parte, e posibil ca, odată și-odată, ori natura, ori parfumierul/ muzicianul să se repete în înșiruirea notelor. În fond, acestea nu sunt infinite. 

Oricine este pasionat de parfumuri a căutat măcar o dată pe forumuri sau pe site-urile de specialitate asemănări între parfumul preferat și altele. Mai ales atunci când parfumul preferat se vinde la prețul unei chirii, a mâncării pe o lună sau a ratei bancare pentru casă.  Mi s-a întâmplat și mie nu de puține ori, iar în ultima vreme chiar mai des, fiind aproape obsedat de Musc Ravageur, creația lui Maurice Roucel pentru Éditions de Parfums Frédéric Malle. Am descoperit-o recent, iar de atunci o simt continuu în preajmă. De fapt, caut asemănările despre care vorbeam, pe de o parte, pentru a mă convinge de originalitatea parfumului, pe de alta, din dorința de a putea cumva să-i găsesc un înlocuitor, astfel încât să nu fie nevoie să amanetez tot ce-mi pică în mână prin casă. Dacă intri pe Fragrantica, de pildă, găsești, imediat după descrierea notelor și scorul persistenței și al siajului, rubrica „Asemănări”. Utilizatorii pot înregistra aici alte parfumuri de care le amintește parfumul căutat.  

În cazul nostru — Musc Ravageur —, pe primul loc se află Méharrées de la L’Erbolario și Labdanum 18 de la Le Labo, creație a aceluiași Maurice Roucel. Aici, tot ce e posibil să găsim asemănări, de vreme ce avem același „nas”, probabil cu anumite preferințe sau obsesii olfactive. Recunosc că nu le-am încercat. Știu doar Maharadjah de la Nicolaï Parfumeur-Créateur, l-am mirosit ceva mai demult, dar nu-mi aduc aminte să fie în spiritul lui Musc Ravageur. Merită reîncercat, mai cu seamă că parfumurile de la Nicolaï se vând și la 30 ml, la un preț foarte bun. 

Pe forumuri, discuțiile sunt și ele aprinse, învârtindu-se tot cam în jurul propunerilor de mai sus. Iar dacă e să ne jucăm de-a asemănările, mi-am zis, de ce să nu adaug și eu câteva propuneri pe listă. Cu precizarea că trebuie să dăm Cezarului ce e al Cezarului: Musc Ravageur este o compoziție originală, realizată cu artă, iar imitația în artă scade valoarea. Desigur, în cazul parfumurilor, care au în centrul lor emoțiile, orice ne provoacă aceeași emoție poate avea un statut identic — sau asemănător — cu originalul. Sau poate că, de vreme ce emoțiile noastre sunt tot atât de diferite ca cel care le trăiește, comparațiile nu-și au pur și simplu locul. Alegeți voi care cale e de urmat. 

Până una-alta, eu adaug pe listă alte două parfumuri care m-au dus cu gândul la Musc Ravageur, fie că le luăm ca pe un înlocuitor, fie ca pe un omagiu adus originalității acestuia: mai vechiul (și întreruptul) Must Pour Homme Essence de la Cartier și mai noul Kolonaki de la Morph, o marcă italiană recent apărută pe piață. Lista rămâne deschisă, desigur. Și ne-am bucura dacă ați mai adăuga și alte asemănări. E un joc, deci haideți să ne jucăm un pic! Și să salvăm niște bani, dacă alegem emoția, deci asemănările.

No comments:

Post a Comment