Tuesday, September 1, 2020

Estée Lauder sau mirosul tinereții


Parfumul Youth Dew  a fost creat pentru Estée Lauder de Josephine Catapano, în 1953, fiind lansat pe piață într-un flacon conceput de Ira Levy și realizat de Verreries Pochet du Courval. Cu o intuiție perfectă a clientelei americane, încă puritană în privința mirosurilor puternice și a plăcerilor trupului, Estée Lauder ia o decizie de marketing care s-a dovedit genială. În loc să introducă o apă de toaletă care să contrarieze reținerea clientelor sale de a-și cumpăra un parfum doar pentru sine, o formă de răsfăț neimaginat în vremea aceea, Lauder introduce, în 1953, un ulei de baie parfumat, cu o concentrație inițială de 70%, neîntâlnită până atunci. Câteva picături puse în cadă, dimineața, le permiteau femeilor să fie parfumate discret multe ore de-a lungul zilei, fără să bulverseze astfel obișnuințele epocii. Mirosul dens, cremos și condimentat, extrem de persistent și senzual, al uleiului și apoi al parfumului a devenit un reper în parfumeria americană, alături de o altă „bestie” olfactivă, Tabu, creat în 1932 de Jean Charles, ambele deschizând calea parfumurilor orientale și îmbătătoare, care vor avea un alt reprezentat ceva mai târziu (1977), și anume Opium de la Yves Saint Laurent (cât îi datorează acesta lui Youth Dew și ce face marketingul dintr-un parfum e o altă poveste, care merită și ea povestită la un moment dat). Dar să ne întoarcem la Youth Dew. Construit clasic, cu note de vârf, mijloc și fond, el începe cu o notă fructată, dominată de piersică, asociată bergamotei, portocalei și aldehidelor, pentru a continua condimentat, cu note de cuișoare, scorțișoară (vezi și Cinnabar, tot de la Estée Lauder) adăugate trandafirului și ylang-ylangului, pentru a ajunge la un fond cremos dat de balsamul de Tolu și Peru, paciuli, ambră, vanilie, mosc, vetiver și tămâie. Siajul uleiului și al parfumului e impresionat, la fel și persistența. Clientela americană a fost imediat sedusă de ceea ce i se propunea și a adoptat cu entuziasm produsul Estée Lauder. Mai cu seamă că acesta avea un preț accesibil. În felul acesta, America îi dădea peste nas Europei și, în special, Franței. Dar luptele nu se opresc aici.

No comments:

Post a Comment