Saturday, June 6, 2020

Sexul parfumurilor

Una dintre plăcerile mele vinovate este Chanel N­o 5 (eau de parfum). Mi-aș dori să fie o plăcere pură și simplă, nu una vinovată, dar sunt și eu victima prejudecăților care împart parfumurile pe genuri. Că un parfum poate fi viril sau delicat corespunde mai degrabă, pentru mine, unei laturi latente în fiecare dintre noi, nu unei tipologii tranșante și separatoare. Dar societatea și marketingul ne-au învățat – ne-au băgat în cap, mai corect spus – că mirosurile se împart pe genuri, că femeile trebuie să miroasă floral, iar bărbații, a lemn și tutun. Las deoparte faptul că lucrurile n-au stat întotdeauna așa, că bărbații și femeile au împărțit în spirit egalitar aceleași esențe până la crearea primelor ape de toaletă declarat masculine, și mă întreb cum răspunde marketingul varietății identităților sexuale. Cu excepția esențelor unisex, nu am văzut încă să fi apărut unele transgender. Sunt chiar mirat că nu s-a pus încă problema unei discriminări olfactive. Oricum, până una-alta, în spațiul privat, cu toții găsim ceva care să ni se potrivească, deși alegerile noastre pot fi, în spațiul public, tabu. Așa cum este Chanel No 5 pe pielea unui bărbat. Recunosc că n-am îndrăznit încă să-l port în afara casei, deși alte parfumuri unisex folosite sunt și ele la limita genurilor – sau chiar o depășesc. Dar acestea din urmă au fost create într-o perioadă de liberalizare a simțurilor și de democratizare a mirosurilor, nefiind confiscate de vreo categorie de gen. Chanel No 5 rămâne însă blocat în categoria lui de „parfum feminin”, în ciuda intențiilor creatorilor săi (Ernest Beaux și Coco Chanel) de a crea un parfum „artificial”, adică o esență care să nu reproducă un miros anume din natură. Plăcerea pur estetică de a purta acest parfum care a definit parfumeria modernă le este refuzată bărbaților – de bărbați, în primul rând, dar și de femei –, ca și cum pericolul ar fi emascularea și uzurparea identității, fiind uitat faptul că plăcerile sunt complexe, adică iau naștere după chipul și asemănarea noastră. Așteptând ziua în care femeile vor purta Aramis de la Aramis, iar bărbații, Chanel No 5, îmi amușin încheietura mâinii privind pe fereastră și respirând cacofonia olfactivă urbană.

No comments:

Post a Comment