Thursday, June 18, 2020

Interviu Osmé, cu Flavius Călaj

Pasionații de parfumuri de nișă știu cu siguranță ce comori pot găsi în magazinul NicheScent de la Arad. Iar pe cei care nu știu îi sfătuim să dea o raită pe site-ul românesc. În spatele acestei idei se „ascunde”, cu discreție, Flavius Călaj, care s-a decis anul acesta să iasă în față cu propriul brand: CALAJ. Parfumurile Calaj sunt ediții limitate, aceasta fiind și intenția mărcii: de a propune un concept artistic, destinat pasionaților și colecționarilor. „Nasul” care a conceput cele patru esențe lansate până acum este Miguel Matos, cunoscut pentru colaborările sale cu branduri ca Bruno Acampora, Der Duft, Horai Studio, Nishane sau Sarah Baker. Noi le-am încercat și ne-au plăcut, iar despre una dintre ele – Love Toxin – ne-am și notat pe blog impresiile. Așa că așteptăm cu nerăbdare și următoarele ediții CALAJ.


Vestea apariției unui brand românesc de parfumuri e întotdeauna un prilej de bucurie. Și de întrebări. Cum ți-a venit ideea lansării unui brand? Cu alte cuvinte, care e ideea călăuzitoare?

Mi-am dorit de foarte mult timp să am un parfum al meu, având în vedere că am un magazin specializat în parfumuri de nișă și exclusiviste, dacă pot zice asa (NicheScentn.n.). Faptul că am ajuns să am o relație profesională cu Miguel Matos a ajutat enorm la îndeplinirea acestui vis. Iar în plus de toate acestea, am văzut o oportunitate de a pune România pe hartă.

 

Ai lansat un brand de nișă. Care este publicul tău? Cui i te adresezi?

Viziunea mea este foarte simplă... După cum spune și numele – Calaj Limited Editions –, sunt parfumuri realizate în maxim 50 de sticle, cu destinația celor ce își doresc un parfum exclusivist, colecționarilor și pasionaților. Fiind creații, pot spune, artistice, și nu comerciale.

 

 

În crearea parfumurilor, colaborezi îndeaproape cu Miguel Matos*, editor la Fragrantica.com, artist olfactiv, traducător și parfumier. Ce aduce fiecare în crearea parfumurilor Calaj?

Miguel Matos este unul din cei mai apreciați parfumieri la ora actuală. Tocmai a fost nominalizat a doua oara la titlu de cel mai bun parfumier independent de către Art & Olfaction Award, a colaborat cu case de parfumuri renumite, amintesc Nishane, Sarah Baker și Bruno Acampora, care este o casă de parfumuri de nișă din Italia, care de 80 de ani nu au invitat parfumieri din afara familiei să creeze pentru dânșii, iar Miguel Matos a fost invitat să realizeze nouă parfumuri – ultima lor colecție, de fapt. Când ai șansa să colaborezi cu o asemenea personalitate în domeniu, eu, ca novice, ce aport pot aduce? Doar i-am spus cam ce gusturi avem în România, aproximativ ce note ar fi plăcute aici, cât de puternice să fie. El a creat formula și mi-a trimis uleiul de parfum, urmând ca eu să mă ocup de restul – realizarea amestecului de ulei cu alcool, alegerea sticlelor, realizarea package-ului, îmbuteliere, aplicarea pulverizatorului. Însă toate acestea nu le știam, tot domnul Miguel Matos m-a sfătuit cum și ce să fac.

Care sunt ingredientele folosite și ce vă inspiră pe amândoi în compunerea formulelor?

Ingredientele sunt detaliate în descrieri, sunt folosite multe extracte naturale și de calitate. Eu aveam deja stabilite numele pentru câteva parfumuri, iar când am vorbit cu el și i-am spus cam la ce mă gândeam și ce ar însemna fiecare, a fost foarte ușor să creeze, pentru că deja avea ideea parfumului. De exemplu, Black Beard, este un parfum elegant, cu levănțică în notele de vârf, nu are nici o legătură cu piratul Barbă Neagră, dar tocmai asta a fost ideea – ne-am dorit un parfum care să fie purtat de bărbați și adorat de femei. Un parfum care, odată simțit, saă te facă sa zici: „da, dom’le, așa trebuie să miroasă un bărbat”. Până la urmă, un pirat asta înseamnă, simbolic, nu? Era curajos, viteaz, neînfricat, pasional... pe acest concept ne-am axat când am stabilit cum și ce va fi.

 

 

Pe lista parfumurilor Calaj am găsit și un nume românesc: Transilvania. Cum miroase Transilvania? Veți continua cu parfumurile de inspirație românească?

Transilvania a devenit instant foarte lăudat, deși doar câteva persoane au ajuns să vadă cum este, dar notele și numele au atras rapid interesul vizavi de parfum. Din nou, ideea parfumului a fost să-i surprindem în mod plăcut pe cei care, atunci când aud Transilvania și văd eticheta cu lilieci, roșu, automat se gândesc la Dracula, vampiri, sânge, întuneric, frică. Eh, fiind român, știu că nu este așa. Dracula e un mit care face tot globul să simtă un fior rece pe  spate, dar cu acest parfum dorim să schimbăm acest fapt. Prima oră de purtare te învăluie într-un nor de arome de cireșe amare, gurmand aproape, după care se desfășoară la adevărată potență. Vreau doar să spun că tot ce creează Miguel este atât de bine legat, încât cu greu îți poți da seama de o anumită notă predominantă, totul este un întreg, un tot unitar. Creațiile sale sunt recunoscute după felul satinat, cremos, senzual în care se simt, nu sunt înțepătoare. Puternice, da, dar nu înțepătoare. Și da, categoric voi continua să lansez parfumuri cu inspirație românească.

Ce înseamnă să fii un „brand românesc” de parfumerie și cum te raportezi la creațiile brandurilor internaționale?

Am citit mai recent undeva că, pentru a te denumi „brand”, trebuie să ai o anumită putere atât financiară, cât și teritorială. Eu sunt un mic boutique cu parfumuri de nișă, luxury, artizanale, indie și ediții limitate, care a avut șansa să creeze o colecție de parfumuri proprii. Nici nu mă pot gândi să mă raportez la branduri internaționale, momentan... Însă vedem ce ne aduce viitorul. Sunt mic, dar orice companie, orice lucru pe lumea asta crește. Mai repede sau mai greu, depinde de mulți factori, însă sper să mai vorbim peste trei ani.

Ai și un magazin de parfumuri de nișă: NicheScent. Cum privesc (miros) consumatorii români produsele de parfumerie artizanală?

Magazinul meu este un loc unde poți găsi parfumuri unice în România și chiar în Europa. Am încercat să aduc ceea ce nu găsim la noi și ceea ce merită să fie pe piață. Am adus case de parfumuri ce se găsesc, în Europa, exclusiv la NicheScent: TheLab (Columbia), Conde (Brazilia), Rirana (Malaezia), Richmess (USA). Case de parfumuri exclusiv în Romania: Ghostnose (Italia), Claudio Cutuli (Italia), Francesca Bianchi (Olanda), Bogue (Italia), Byron (Franța), KS Suskind (Franța), Sarah Baker (UK). Suntem primul și singurul magazin din lume care distribuie parfumuri semnate de Miguel Matos; le găsiți doar la el în Portugalia și la noi. Am adus și case de parfumuri luxury care cu greu au acceptat să între pe piața noastră, la fel, exclusiv la NicheScent: The Spirit of Dubai – care figurează și în Cartea recordurilor, începând cu 2018, cu cel mai scump parfum din lume –, Parfums d’Elmar din Elveția – care aduc parfumul la rang de bijuterie, cu sticle decorate cu cristale Swarovski și îmbrăcate în piele și aur, extrem de exclusiviști și selectivi cât privește revânzătorii parfumurilor lor –, Testament Collection din Londra – care este un brand românesc cu sediul în Londra. Având toate aceste case de parfumuri, mulți pasionați din țară sunt curioși și bucuroși că le pot găsi aici. Faptul că sunt exclusiviste și că mulți, deși sunt curioși, încă nu știu cum sunt, cum miros m-a impulsionat să organizez evenimente în care să le prezint tuturor celor pasionați tot ce am în magazin. Nu vreau să par lipsit de modestie, însă de fiecare dată am fost surprins să văd câtă lume vine și este curioasă să încerce aceste parfumuri. Deci interes există și mă bucur pentru asta.

Ai în plan proiecte de dezvoltare și de extindere a brandului?

Desigur, deja sunt în plin proces de selectare a următoarei colecții Calaj Limited Editions, încă patru parfumuri noi și încă un proiect, deocamdată nu dau multe detalii, însă pot zice că va fi o ediție luxury, un proiect împreună cu o bună prietena a mea, care dorește să aducă în acest domeniu un alt fel de parfum, începând de la prezentare până la formulă, dar o să vedeți despre ce este vorba... în curând.

Dacă ar fi să încadrezi creațiile olfactive Calaj într-un curent, prin ce s-ar caracteriza acesta?

Cu această întrebare scoți la lumina mândria din mine. Sunt creații ce poartă numele meu, nu prea pot să fiu corect când e vorba să le descriu. Dar, ca să fiu onest, aș zice că sunt parfumuri clasice trecute prin filtrul viitorului, parfumuri moderne și artistice.

Ce mesaj le-ai transmite celor care sunt în căutarea „parfumului-semnătură”?

Un parfum-semnătura este foarte greu de găsit, trebuie să te reprezinte, să te facă să te simți bine, să te învioreze. Depinde de stare și de anotimp, zic eu. Probabil că faptul de a avea zilnic posibilitatea să port orice doresc nu mă face potrivit să răspund la această întrebare. Dar, pentru început, ar putea să încerce parfumurile Calaj. 😉

 

 


* Miguel Matos is editor, writer, translator. Miguel has been a Fragrantica editor and columnist since 2013, and his work has been recognized by the Fragrance Foundation and the Perfumed Plume Awards several times, as well as by the Art and Olfaction Awards in 2019. He has a list of olfactory art exhibitions, including ”Making the Body Think”, in Los Angeles, at the Institute for Art and Olfaction. He wrote the book The Perfumed Zodiac (in Portuguese) and launched his own line of fragrances, Miguel Matos. His perfumer portfolio includes fragrances made for Bruno Acampora, Der Duft, Horai Studio, Nishane and Sarah Baker.

1 comment:

  1. Foarte interesant articol!
    Mult succes in continuare domnului Flavius Calaj!

    ReplyDelete