Sunday, June 14, 2020

Despre mirosuri și parfumuri, cu Claudiu Sfirschi-Lăudat — un interviu Artizanii Olfactivi

Un interviu cu Claudiu Sfirschi-Lăudat, realizat de Valentina Băințan pentru site-ul Artizanilor olfactivi, unde puteți citi și continuarea.
 
 

Ce înseamnă pentru tine parfumul de nișă? Și cum ai descrie la nivel personal acest concept?

Parfumul de nișă este o întoarcere la creația autentică în parfumerie, o recuperare a statutului de creator-artist al parfumierului și o eliberare de legile marketingului. Din anii ’80 încoace, aici s-a mutat creativitatea, deși vedem în ultima vreme că și casele mari, mainstream, prezente în magazinele Sephora sau Douglas, se străduiesc să recupereze o tradiție aproape uitată, fie prin întoarcerea la materiile prime naturale, fie angajând un parfumier exclusiv, fie creând parfumuri la comandă.

Aici, aș vrea să fac câteva precizări. Există un oarece snobism printre clienții caselor de nișă, care consideră că numai acestea oferă creații originale, dar uită că nume mari ale parfumeriei au creat și pentru casele tradiționale. E ca și cum ai nega niște repere definitorii ale istoriei. E adevărat că, în ultima vreme, dai mai mult peste clone, variațiuni și diluări în lanțurile de parfumerii mainstream, dar nu înseamnă că nu poți descoperi acolo adevărate comori. Noul nu înseamnă întotdeauna un spor de originalitate sau de calitate. Apoi, mai sunt și prețurile prohibitive ale unor case de nișă. Poate că ele sunt justificate în mare măsură de calitatea ingredientelor, dar mi-e teamă că asta face parte și dintr-un elitism și snobism care spun că tot ce e scump e și bun. Dar întrebai ce înseamnă pentru mine această idee a parfumeriei de „nișă”. Ei bine, un loc al experimentelor, al unor combinații neașteptate și îndrăznețe pe care, recunosc, nu le pot găsi în parfumeria mainstream actuală.

No comments:

Post a Comment