Alexandra Moraru (perfume storyteller) și Valentina Băințan (producător de televiziune) sunt călăuzele seminariilor parfumate create de Artizanii Olfactivi, prin intermediul cărora poartă publicul în minunate călătorii senzoriale. Artizanii Olfactivi dorește să facă cunoscut din aproape în aproape universul parfumurilor și al creațiilor olfactive de referință din istorie, al esențelor, al ingredientelor știute și neștiute din care parfumurile se compun. Acest proiect aduce în fața iubitorilor de frumos povești și emoții parfumate, istorii, dar și materiale vizuale, înregistrări video și interviuri cu ajutorul cărora oamenii pot descoperi și înțelege fascinantul univers al parfumurilor. Acest demers a fost construit în așa fel încât rolul educativ să fie pe primul plan, toate întâlnirile derulându-se însă într-un cadru lejer, într-o atmosferă relaxantă, inedită și interactivă.
Încep prin a te felicita pentru inițiativa proiectului „Artizanii Olfactivi”. Pentru cine nu știe despre ce e vorba, spune-ne când, cum și de ce a luat naștere această idee.
Proiectul „Artizanii Olfactivi” a debutat oficial în iulie 2016, dar nașterea lui s-a întâmplat undeva în 2015. Atunci am întâlnit-o pe Valentina Băințan, producător la TVR, care își dorea să creeze o emisiune dedicată parfumurilor de nișă. Ne-am dat seama că ar fi fost dificil să ia ființă o astfel de emisiune, așa cum am proiectat-o noi la nivel de comunicare și experiență. Motiv pentru care s-a născut o altă idee: să mergem direct în fața oamenilor și să construim o serie de întâlniri dedicate fascinantului univers al parfumurilor, prin care oamenii să interacționeze direct cu parfumurile prin experimentarea celor cinci simțuri. Văzul, auzul, simțul tactil, simțul gustativ și, bineînțeles, simțul olfactiv.
Am beneficiat și de sprijinul necondiționat al minunaților prieteni de la Cărturești Verona, cu care Valentina colabora deja de câțiva ani pentru interviurile Festivalului Internațional „George Enescu”. Așadar, ușa ne-a fost deschisă cu bucurie și, din luna iulie 2016, cu o frecvență bilunară, ne desfășurăm întâlnirile olfactive în acel spațiu de poveste. Iar pentru selecția parfumurilor de nișă de la fiecare seminar avem bucuria de a avea sprijinul parfumeriei MADISON, cea mai importantă și prima parfumerie de nișă din România.
Care sunt curiozitățile celor care frecventează atelierele voastre de la Cărturești Verona?
În primul rând toți cei care ne calcă pragul sunt intrigați de specificul seminariilor propuse de noi. Unii sunt mai sceptici, alții se lasă în voia noastră încă de la începutul întâlnirii olfactive. Iar surpriza vine la final: scepticii sunt întotdeauna cei cu reacțiile cele mai spectaculoase. Interesant, nu?
Iar curiozitățile vin ca o avalanșă către noi, pe paliere extrem de diverse. De la întrebări de genul „Ce sunt feromonii în parfum?” – este o discuție puțin mai amplă legată de acest subiect (poate într-un interviu viitor povestim și despre asta) – până la declarații intense în momentul în care participanții descoperă un parfum care îi seduce total și iremediabil, cu toții sunt intrigați de câte ceva. Unii sunt pasionați de parfumurile Orientului, alții, de diafanele creații italiene sau de complicatele esențe franțuzești. Cu toții sunt unici în felul lor. Și asta e minunat.
Ești consultant într-un magazin de nișă. Care sunt întrebările cel mai des puse de clienți? Cum se orientează ei în alegerea unui parfum? Ce repere au?
De fapt, eu sunt cea care pune întrebările. Puțini oameni știu cu adevărat ce să ceară atunci când caută un parfum nou. Majoritatea oamenilor nu știu ce fel de parfum preferă, poate pentru că nu știu să explice singuri în termeni specifici ce anume caută într-un parfum. Și atunci rolul și scopul meu sunt să îi ajut prin întrebări, astfel încât ei să găsească răspunsuri prin intermediul cărora să-și dea seama ce anume le place, ce așteaptă de la un parfum sau ce stare să le ofere parfumul. Îi întreb și despre ingrediente, despre texturi olfactive, despre ce flori sau condimente preferă... Este o conversație relaxantă, presărată cu mirositul parfumurilor. Și din reacția lor eu îmi dau seama dacă ceea ce au enunțat că le place – și mai ales dacă ceea ce au spus că nu le place să găsească într-un parfum – este real. Adică pot fi oameni care spun că nu le plac parfumurile dulci sau care nu vor să miroasă parfumuri care să conțină trandafir... dar sunt atât de multe valențe olfactive plecând de la aceste două idei, încât putem mirosi douăzeci de parfumuri diferite pe tema trandafirului și să descoperim că două-trei dintre ele chiar ne plac și vrem să le purtăm. Tot ce trebuie să facem este să-l descoperim pe cel potrivit nouă. Iar ca acest lucru să se întâmple, avem nevoie de cineva care să ne ghideze către parfumul sau parfumurile potrivite nouă.
Clienții se orientează în funcție de preț? În funcție de brand? Cât timp petrec pentru alegerea unui parfum?
Nu „faima” este ceea ce îndeamnă clientul să descopere brandurile de nișă, ci mai degrabă a altă abordare a acestora: ingredientele folosite, grija și creativitatea cu care ele au fost combinate, unicitatea creației olfactive și faptul ca acestea nu sunt similare parfumurilor pe care le poartă toți cei din jurul nostru. Normal că, și în rândul brandurilor de nișă, sunt unele mai cunoscute și altele cu mai puțină notorietate, însă ceea ce căutăm atunci când intrăm în universul parfumurilor de nișă nu este eticheta, nici forma sticlei.... ci conținutul, lichidul magic care se află acolo, unde cu măiestrie un artizan al simțurilor a combinat zeci sau sute de ingrediente. Și astfel e nevoie de timp, de căutare împreună cu un consilier specializat, alături de care să găsești parfumul cel mai frumos și cel mai potrivit ție la momentul acela. Cât timp petrece cineva în căutarea unui parfum? Pot fi 20-30 minute sau pot fi și două ore.
Avem nevoie de o cultură olfactivă când ne alegem parfumul? Nu e suficient nasul?
Da, avem nevoie de o cultură olfactivă. Nasul este canalul prin care mirosim, prin care identificăm mecanic mirosurile și parfumurile. Însă întreaga magie a experienței parfumurilor este procesată de creier: el asociază fiecare parfum, fiecare miros, fiecare moleculă odorantă cu emoțiile și amintirile noastre, dar mai ales cu baza de informații stocate în memoria noastră. Dacă vrem să ne dezvoltăm cunoștințele despre parfumuri, capacitatea de a le mirosi și de a le interpreta ingredientele din care sunt alcătuite, este important să mirosim, să experimentăm. Să le analizăm după două minute de difuzie pe blotter, apoi după alte zece minute și, în final, după treizeci de minute. Iar apoi la câteva ore distanță Și, cel mai important, să le analizăm pe piele atunci când le testăm. Un alt lucru extrem de important este să ne documentăm... să căutăm informații la persoanele avizate și cu pregătire în acest domeniu, dacă vrem să construim această „cultură olfactivă”. În România sunt rari oamenii cu adevărat pregătiți în acest domeniu, uneori unii spun jumătăți de adevăr sau chiar fac greșeli. Chiar și cei pasionați și colecționari sau mari consumatori de parfumuri. Cumva, acesta este și motivul pentru care s-a născut „Artizanii Olfactivi”: acela de a ajuta oamenii să înțeleagă mai bine universul parfumului, să-i înțeleagă istoria, evoluția, să înțeleagă cum să interpreteze ingredientele, cum să le descifreze, să-și construiască un limbaj specific universului parfumurilor... și multe altele.
Ai observat vreo modificare în alegerile/ preferințele românilor în ultimii ani?
Lucrez de nouă ani în acest domeniu. Da, normal că a existat o evoluție. Aș spune că românii au început să fie din ce în ce mai dornici să descopere acest tip de creații olfactive, să le cunoască și să le caute tot mai mult. Sunt încă mulți cei care nu cunosc acest univers și nici de ce parfumurile numite de „nișă” sunt diferite de cele „prestige” sau „mass-market”.
Ce înseamnă a avea o „semnătură olfactivă”? Cât de importantă e ea?
Semnătura olfactivă nu trebuie să fie văzută egală cu „parfumul meu pentru întreaga viață”. Adică să nu căutăm obsesiv un singur parfum, și acela să fie singurul din garderoba noastră. Este părerea și recomandarea mea. Sunt atât de multe parfumuri minunate, iar noi evoluăm constant de-a lungul vieții, încât nu trebuie să alegem un singur parfum prin care cei din jur să ne identifice „semnătura olfactivă”. Normal că putem avea parfumul preferat, cel mai drag sufletului nostru... dar chiar și așa mie mi se întâmplă să nu simt nevoia să-l port mereu pe acela.
Parfumul este strâns legat de stările noastre de spirit, îl putem asocia cu persoane dragi sau cu perioade din viața noastră... iar atunci când îl alegem și apoi îl purtăm, putem fi influențați de tot felul de coordonate emoționale. Rolul parfumului este să ne dea o stare de bine, de confort, de siguranță, de bucurie. Iar parfumul care îmi dădea această stare de bine acum un an... sau acum cinci ani poate că azi nu-mi mai trezește aceeași emoție și simt nevoia unei alte aure parfumate care să mă însoțească în viața de zi cu zi.
Ca să dau un răspuns clar: da, este important să avem o semnătură olfactivă, dar aceasta trebuie să se traducă prin compoziția olfactivă care ne este nouă cea mai apropiată și cea mai dragă. Unele persoane pot avea ca „semnătură olfactivă” parfumul de tip floral... vara, un floral efervescent, cu valențe citrice, iar iarna, un floral dulce și condimentat.
Încotro se îndreaptă parfumeria contemporană? Mai are ea farmecul și misterul parfumeriei clasice?
„Un parfum clasic este acela care a forțat creativitatea la momentul apariției sale, aducând inovație, și care le-a asigurat faima și forța financiară acelor case suficient de norocoase să fi fost binecuvântate cu un astfel de parfum”, spune maestrul parfumier Roja Dove, în cartea sa The Essence of Perfume.
Un parfum clasic este acela care a șlefuit industria parfumeriei așa cum o cunoaștem astăzi, care a rămas în memoria colectivă ca un pilon important al parfumeriei sau care a trecut proba timpului. Astfel, un parfum clasic poate fi și unul creat acum, contemporan cu noi. În cartea sa, Roja Dove dedică o mare parte din paginile sale celor mai deosebite, mai spectaculoase, mai fascinante parfumuri create vreodată, cu poveștile lor ascunse, de la Fougère Royale, Jicky, Quelque Fleurs, Mitsouko până la Madame Rochas, Eau sauvage, Opium, Angel, plus fotografii de sticle rare, precum superbele creații Lalique sau Baccarat pentru diverse compoziții olfactive.
Parfumeria contemporană nouă trece prin multe faze, dar o direcție importantă este cea a parfumeriei de nișă, care militează tocmai pentru o reîntoarcere la adevăratele valori și motivații de creare a unui parfum, de focusare asupra calității materiilor prime care intră în compoziția parfumurilor, de aducere în fața consumatorului o creație aparte, folosindu-se de toate descoperirile și inovațiile tehnice de care dispune universul aromelor astăzi.
Putem vorbi despre „a te parfuma prost”, așa cum vorbim despre „a te îmbrăca prost”?
Da, dacă folosim parfumuri luate din surse îndoielnice, există un mare risc ca acele produse să nu fie originale, să nu fie cu adevărat produse de brandul pe care îl cauți. E la fel ca la haine. Se vede și se simte lipsa de autenticitate. Iar asta este o „etichetă” pe care e bine s-o eviți. Mai bine încerci să cauți parfumul care ți se potrivește încadrându-te într-un buget optim pentru tine. Și mai bine avem un parfum bun decât zece contrafăcute. Mai ales că în compoziția parfumurilor intră ingrediente chimice, detaliu față de care nu putem fi nepăsători. Și tocmai de aceea trebuie să apreciem și să respectăm munca parfumierilor și a industriei care produce parfumuri cu grijă, cu atenție și cu pasiune pentru iubitorul de parfum. Trebuie să cumpărăm parfumuri din surse sigure și oneste.
Dacă ar fi să alegi un singur parfum pe care să-l dai unui marțian, ce ai alege?
Parfumul unei grădini după ploaie…
Îmi vin în minte două astfel de parfumuri care creionează mirosul vegetației de după ploaie: Angéliques sous la pluie și Un Matin d’Orage. De ce două parfumuri ? Păi, să ne imaginăm că marțianul nu e singur acolo pe Marte...
No comments:
Post a Comment