Saturday, February 15, 2020

Într-un magazin de parfumuri antic

 
Imagine de pe friza din Vila Vettii (Pompei), pe care sunt înfățișați Cupidoni și Psyche, într-un atelier și magazin de parfumuri. Reprezentativă pentru cel de-al patrulea stil de pictură murală romană (cca 60-79 d.Hr.), friza se află într-o casă din cartierul nord-vestic al orașului Pompei, pe Vicolo di Mercurio, clădire deținută de doi frați liberți, Aulus Vettiu Restitutus și Aulus Vettius Conviva, care, grație negoțului înfloritor - și nu doar cu parfumuri, așa cum se poate constata din celelalte frize -, au reușit să urce pe scara socială.
 
Imaginea este relevantă ca document pentru tipurile de activitate desfășurată într-o parfumerie romană, ilustrând fiecare proces, de la fabricarea esenței până la aprecierea lui de către clientelă.
 
Citită de la dreapta la stânga, imaginea ne arată: 1. procesul de presare cu greutăți a materiei prime, pentru obținerea esenței; 2. Amestecul la cald al uleiului cu alte substanțe aromate; 3. Pisarea și amestecarea ingredientelor folosite în parfumerie; 4. Cântărirea ingredientelor, potrivit unor rețete scrise; 5. O vitrină cu produsele obținute, în care se află și o statuie a lui Venus (cum altfel?!); 6. Prezentarea și încercarea parfumului - un Cupidon îi prezintă un eșantion lui Psyche, care îl încearcă parfumându-și încheietura mâinii.
 
Valoarea produselor parfumate era dată - pe lângă raritatea și calitatea ingredientelor folosite - și de prospețimea acestora, ceea ce explică faptul că atelierele serveau totodată ca loc de prezentare și vânzare. Majoritatea lor erau deținute de cetățeni de vază ai societății romane, care, dat fiind statutul inferior al producătorilor de parfumuri („parfumeria” era socotită o sordida ars), preferau să desfășoare această activitate prin intermediul sclavilor sau al liberților.

No comments:

Post a Comment