Sunday, May 3, 2020

PE URMELE PARFUMULUI | Nona Rapotan

VALOAREA MEMORIEI OLFACTIVE
ศšIE CE AMINTIRI ÎศšI VIN PRIMELE ÎN MINTE?
 

un articol de Nona Rapotan
editor coordonator la Bookhub

 

 
Citesc (mai am puศ›in ศ™i o termin de lecturat) Capitolul lipsฤƒ. Dragoste ศ™i dramฤƒ în România interbelicฤƒ de Miriam Yahil-Wax. Un volum aparte, de recuperare a trecutului, o punere cap la cap a unor memorii de familie, despre care voi mai vorbi. În încercarea de a afla câte ceva despre istoria comunฤƒ a pฤƒrinศ›ilor ei, Miriam Yahil-Wax, autoarea cฤƒrศ›ii, face un efort de recuperare ศ™i scoatere la luminฤƒ a unor întâmplฤƒri ศ™i fapte care capฤƒtฤƒ importanศ›ฤƒ personalฤƒ, tocmai pentru cฤƒ în centrul lor stฤƒ tatฤƒl ei. Moni e un personaj în sine, despre care fiica nu ศ™tie foarte multe, din raศ›iuni diverse: istoria potrivnicฤƒ ศ™i moartea acestuia înainte ca fata sฤƒ aibฤƒ timp sฤƒ-l întrebe despre toate cele ce le voia ศ™tiute. Ce e interesant ศ™i frapant cu privire la mฤƒrturiile pe care le culege fiica în periplul prin istoria familiei sale ศ›ine de felul cum se combinฤƒ mฤƒrturiile vizuale cu cele senzoriale. Olfactivul capฤƒtฤƒ rol primordial ศ™i aproape cฤƒ nu existฤƒ mฤƒrturie culeasฤƒ de fiicฤƒ de la membrii familiei sau de la prietenii acesteia care sฤƒ nu aibฤƒ legฤƒturฤƒ cu mirosul. Semn cฤƒ apelul la acest simศ› se face din inerศ›ie, nu pentru cฤƒ ar fi vreo obligaศ›ie de moment. Fiica nu le cere în mod expres sฤƒ-i spunฤƒ cum mirosea în nu ศ™tiu ce colศ› de prฤƒvฤƒlie, dau un exemplu la întâmplare.  
 
„๐‘ˆ๐‘› ๐‘š๐‘–๐‘Ÿ๐‘œ๐‘  ๐‘๐‘™๐‘Ž̆๐‘๐‘ข๐‘ก ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘›๐‘’ ๐‘Ž๐‘“๐‘ข๐‘š๐‘Ž๐‘ก๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘– ๐‘ข๐‘š๐‘๐‘™๐‘’ ๐‘›๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’. ๐‘๐‘ข ๐‘š๐‘Ž̂๐‘›๐‘๐‘Ž๐‘ ๐‘’ ๐‘›๐‘–๐‘š๐‘–๐‘ ๐‘–̂๐‘› ๐‘Ž๐‘๐‘’๐‘Ž ๐‘ง๐‘–, ๐‘›๐‘–๐‘๐‘– ๐‘š๐‘Ž̆๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ ๐‘ข๐‘› ๐‘ ๐‘Ž๐‘›๐‘‘๐‘ฃ๐‘–๐‘๐‘– ๐‘–̂๐‘› ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘›, ๐‘–̂๐‘›๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘๐‘Ž̂๐‘›๐‘‘ ๐‘ ๐‘Ž̆ ๐‘’๐‘๐‘œ๐‘›๐‘œ๐‘š๐‘–๐‘ ๐‘’๐‘Ž๐‘ ๐‘๐‘Ž̆ ๐‘ก๐‘œ๐‘ก̗๐‘– ๐‘๐‘’๐‘– ๐‘๐‘Ž̂๐‘ก̗๐‘–๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘™๐‘’๐‘– ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘–̂๐‘– ๐‘Ž๐‘ฃ๐‘’๐‘Ž ๐‘–̂๐‘› ๐‘๐‘ข๐‘ง๐‘ข๐‘›๐‘Ž๐‘Ÿ. ๐ถ๐‘Ž̂๐‘ก ๐‘‘๐‘’ ๐‘›๐‘’๐‘ ๐‘Ž̆๐‘๐‘ข๐‘–๐‘ก ๐‘“๐‘ข๐‘ ๐‘’๐‘ ๐‘’ ๐‘Ž๐‘ก๐‘ข๐‘›๐‘๐‘– ๐‘๐‘Ž̂๐‘›๐‘‘ ๐‘–̂๐‘– ๐‘๐‘™๐‘Ž̆๐‘ก๐‘–๐‘ ๐‘’ ๐‘๐‘Ÿ๐‘œ๐‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘’๐‘ก๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ข๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘โ„Ž๐‘–๐‘Ÿ๐‘–๐‘Ž ๐‘๐‘’ ๐‘–̂๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘”๐‘Ž ๐‘™๐‘ข๐‘›๐‘Ž̆! ๐ผ๐‘š๐‘’๐‘‘๐‘–๐‘Ž๐‘ก ๐‘๐‘’ ๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘ ๐‘–๐‘š๐‘ก̗๐‘– ๐‘๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘– ๐‘๐‘œ๐‘Ž๐‘ก๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘›๐‘ก๐‘Ž๐‘๐‘ก๐‘Ž ๐‘–̂๐‘› ๐‘ ๐‘–๐‘”๐‘ข๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘ก̗๐‘Ž̆ ๐‘๐‘’ ๐‘Ž๐‘›๐‘”๐‘Ž๐‘—๐‘Ž๐‘ก๐‘œ๐‘Ÿ๐‘–๐‘– ๐‘ ๐‘Ž̆๐‘– ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐ผ๐‘Ž๐‘ ̗๐‘– ๐‘œ ๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘“๐‘Ž๐‘๐‘’ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘’๐‘– ๐‘–̂๐‘– ๐‘ฃ๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘–๐‘š๐‘–๐‘ก๐‘’, ๐‘š๐‘Ž๐‘– ๐‘š๐‘ข๐‘™๐‘ก ๐‘๐‘Ž ๐‘ ๐‘–๐‘”๐‘ข๐‘Ÿ, ๐‘ ๐‘Ž๐‘™๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘–๐‘ข๐‘™ ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘–-๐‘™ ๐‘‘๐‘Ž๐‘ก๐‘œ๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘ข. ๐‘‡๐‘Ÿ๐‘’๐‘๐‘ข๐‘–๐‘’ ๐‘ ๐‘Ž̆-๐‘ ̧๐‘– ๐‘๐‘’๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ ๐‘๐‘ข๐‘ง๐‘’ ๐‘๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘๐‘Ž̆ ๐‘๐‘™๐‘’๐‘๐‘Ž๐‘ ๐‘’ ๐‘“๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ ๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘– ๐‘Ž๐‘›๐‘ข๐‘›๐‘ก̗๐‘’ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘ ๐‘Ž̆ ๐‘™๐‘’ ๐‘ ๐‘ข๐‘”๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘ง๐‘’ ๐‘๐‘Ž̆ ๐‘›๐‘ข ๐‘ ̗๐‘ก๐‘–๐‘’ ๐‘‘๐‘Ž๐‘๐‘Ž̆ ๐‘ ๐‘’ ๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘š๐‘Ž๐‘– ๐‘–̂๐‘›๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘๐‘’. ๐‘‚ ๐‘š๐‘’๐‘™๐‘œ๐‘‘๐‘–๐‘’ ๐‘๐‘ข๐‘›๐‘œ๐‘ ๐‘๐‘ข๐‘ก๐‘Ž̆ ๐‘ ๐‘’ ๐‘Ž๐‘ข๐‘‘๐‘’ ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐‘‘๐‘–๐‘Ÿ๐‘’๐‘๐‘ก̗๐‘–๐‘Ž ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘ฃ๐‘–๐‘›๐‘’ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘š๐‘–๐‘Ÿ๐‘œ๐‘ ๐‘ข๐‘™ ๐‘Ž๐‘๐‘’๐‘ก๐‘–๐‘ ๐‘Ž๐‘›๐‘ก. ๐‘ˆ๐‘› ๐‘ก๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘“ ๐‘‘๐‘’ ๐‘ก̗๐‘–๐‘”๐‘Ž๐‘›๐‘– ๐‘๐‘Ž̂๐‘›๐‘ก๐‘Ž̆ ๐‘™๐‘Ž ๐‘œ ๐‘๐‘Ÿ๐‘Ž̂๐‘ ̗๐‘š๐‘Ž̆ ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘’ ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘œ๐‘ก๐‘ข๐‘Ž๐‘Ÿ. ๐‘‚ ๐‘ฃ๐‘–๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž̆, ๐‘œ ๐‘โ„Ž๐‘–๐‘ก๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘œ ๐‘๐‘Ž̂๐‘›๐‘ก๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘ก̗๐‘Ž̆ ๐‘๐‘ข ๐‘ข๐‘› ๐‘‘๐‘’๐‘๐‘œ๐‘™๐‘ก๐‘’๐‘ข ๐‘”๐‘’๐‘›๐‘’๐‘Ÿ๐‘œ๐‘ . ๐‘€๐‘œ๐‘›๐‘– ๐‘ ๐‘’ ๐‘Ž๐‘‘๐‘Ž̆๐‘๐‘œ๐‘ ๐‘ก๐‘’๐‘ ̗๐‘ก๐‘’ ๐‘–̂๐‘› ๐‘Ž๐‘๐‘Ÿ๐‘œ๐‘๐‘–๐‘’๐‘Ÿ๐‘’, ๐‘–̂๐‘ ̗๐‘– ๐‘Ÿ๐‘Ž̆๐‘ ๐‘ข๐‘๐‘’๐‘ ̗๐‘ก๐‘’ ๐‘œ ๐‘ก̗๐‘–๐‘”๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘Ž๐‘ ๐‘๐‘ข๐‘™๐‘ก๐‘Ž̆.” (p. 30)    
 
E un semn ศ™i de educaศ›ie aici, dar ศ™i de deschidere. În perioada interbelicฤƒ, timpul evocฤƒrilor din carte, oamenii n-aveau timp prea mult (nu ศ™tiu de ce, am vaga senzaศ›ie cฤƒ unii contemporani au impresia cฤƒ atunci totul era lapte ศ™i miere ศ™i cฤƒ oamenii o duceau dintr-o petrecere în alta) pentru ei, dar cu toate acestea propria lor persoanฤƒ nu le era deloc indiferentฤƒ. De aceea ศ™i apelul la toate simศ›urile era unul constant ศ™i asimilat unei educaศ›ii timpurii. Copiii erau învฤƒศ›aศ›i sฤƒ cunoascฤƒ mediul social ศ™i înconjurฤƒtor, din care fฤƒceau parte, cu ajutorul vฤƒzului, dar ศ™i al mirosului ศ™i gustului. Vizitele la piaศ›ฤƒ sau în locuri sฤƒlbatice fฤƒceau parte din rutina cotidianฤƒ; mฤƒ gândesc acum la cei din clasele sociale de mijloc sau de la vârful societฤƒศ›ii, pentru cฤƒ la cei din clasele de jos cunoaศ™terea se fฤƒcea aproape exclusiv prin intermediul simศ›urilor. Mirosul era des invocat ศ™i ajuta la creionarea unui tablou complet al realitฤƒศ›ii cotidiene, de aceea pe mulศ›i nu-i speriau spaศ›iile noi ศ™i locurile în care ajungeau întâmplฤƒtor. Prospectarea noului se fฤƒceau cu ajutorul mirosului, dar ศ™i al pipฤƒitului, de aceea ศ™i mฤƒrturiile aveau personalitate, erau unice. E impresionantฤƒ bogฤƒศ›ia de detalii ศ™i felul cum se combinฤƒ sonoritฤƒศ›ile strฤƒzii cu parfumul oamenilor, cum culoarea devine estompatฤƒ, întocmai ca într-o fotografie sepia.    
 
„๐‘ˆ๐‘› ๐‘ก̗๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘› ๐‘‘๐‘’๐‘ ๐‘๐‘ข๐‘™๐‘ก̗ ๐‘™๐‘’ ๐‘œ๐‘“๐‘’๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘๐‘Ž̆๐‘ก๐‘œ๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘๐‘Ÿ๐‘Ž̂๐‘›๐‘ง๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘›๐‘ฃ๐‘’๐‘™๐‘–๐‘ก๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘› ๐‘“๐‘Ÿ๐‘ข๐‘›๐‘ง๐‘’ ๐‘ฃ๐‘’๐‘Ÿ๐‘ง๐‘–. ๐‘ˆ๐‘› ๐‘›๐‘’๐‘”๐‘ข๐‘ ๐‘ก๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘๐‘ข๐‘™๐‘”๐‘Ž๐‘Ÿ ๐‘–̂๐‘›๐‘ก๐‘–๐‘›๐‘‘๐‘’ ๐‘ ๐‘๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘’๐‘– ๐‘ข๐‘› ๐‘๐‘œ๐‘ ̗ ๐‘๐‘ข ๐‘™๐‘’๐‘”๐‘ข๐‘š๐‘’ ๐‘๐‘Ÿ๐‘œ๐‘Ž๐‘ ๐‘๐‘’๐‘ก๐‘’. ๐น๐‘’๐‘š๐‘’๐‘– ๐‘’๐‘™๐‘’๐‘”๐‘Ž๐‘›๐‘ก๐‘’ ๐‘๐‘ข ๐‘๐‘Ž̆๐‘™๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘–๐‘– ๐‘“๐‘Ÿ๐‘ข๐‘š๐‘œ๐‘Ž๐‘ ๐‘’ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘๐‘Ž๐‘ก̗๐‘– ๐‘–̂๐‘› ๐‘๐‘œ๐‘ ๐‘ก๐‘ข๐‘š๐‘’ ๐‘‘๐‘’ ๐‘ฃ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Ž̆ ๐‘ข๐‘š๐‘๐‘™๐‘ข ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘œ๐‘ก๐‘ข๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’๐‘™๐‘’. ๐‘‚๐‘“๐‘–๐‘ก̗๐‘’๐‘Ÿ๐‘–๐‘– ๐‘–̂๐‘– ๐‘–̂๐‘š๐‘๐‘–๐‘›๐‘” ๐‘–̂๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ-๐‘œ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’ ๐‘๐‘’ ๐‘ก̗๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘– ๐‘๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘Ž ๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Ž ๐‘–̂๐‘› ๐‘š๐‘Ž๐‘”๐‘Ž๐‘ง๐‘–๐‘›๐‘ข๐‘™ ๐‘‘๐‘’ ๐‘‘๐‘’๐‘™๐‘–๐‘๐‘Ž๐‘ก๐‘’๐‘ ๐‘’ ๐‘Ž๐‘™ ๐‘™๐‘ข๐‘– ๐ท๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘”๐‘œ๐‘š๐‘–๐‘Ÿ ๐‘๐‘–๐‘๐‘œ๐‘™๐‘’๐‘ ๐‘๐‘ข. ๐‘ƒ๐‘’ ๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘“๐‘ก๐‘ข๐‘Ÿ๐‘– ๐‘ ๐‘ก๐‘Ž๐‘ข ๐‘š๐‘Ž̂๐‘›๐‘๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘ข๐‘Ÿ๐‘– ๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘“๐‘–๐‘›๐‘Ž๐‘ก๐‘’, ๐‘๐‘Ž๐‘ฃ๐‘–๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ข๐‘™ ๐‘‘๐‘’ ๐‘€๐‘Ž๐‘›๐‘๐‘–๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘Ž ๐‘Ž๐‘“๐‘™๐‘Ž̂๐‘›๐‘‘๐‘ข-๐‘ ๐‘’ ๐‘™๐‘Ž̂๐‘›๐‘”๐‘Ž̆ ๐‘๐‘’๐‘Ž๐‘–๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’ ๐‘–๐‘›๐‘‘๐‘–๐‘’๐‘›๐‘’ ๐‘ ̧๐‘– ๐‘๐‘œ๐‘Ÿ๐‘ก๐‘œ๐‘๐‘Ž๐‘™๐‘’๐‘™๐‘’ ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐ฝ๐‘Ž๐‘“๐‘“๐‘Ž. «๐ถ๐‘’๐‘– ๐‘๐‘ข๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘›๐‘–๐‘๐‘– ๐‘›๐‘ข ๐‘–̂๐‘– ๐‘๐‘Ž๐‘”๐‘Ž̆ ๐‘–̂๐‘› ๐‘ ๐‘’๐‘Ž๐‘š๐‘Ž̆ ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘’๐‘– ๐‘ ๐‘™๐‘Ž๐‘๐‘–», ๐‘Ÿ๐‘’๐‘š๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘๐‘Ž̆ ๐‘€๐‘œ๐‘›๐‘– ๐‘๐‘ข ๐‘Ž๐‘š๐‘Ž̆๐‘Ÿ๐‘Ž̆๐‘๐‘–๐‘ข๐‘›๐‘’.” (p. 54)    
 
Dincolo de fascinaศ›ia pentru aceste memorii, bogate în substanศ›ฤƒ, se gฤƒseศ™te ศ™i o uศ™oarฤƒ invidie. Câศ›i dintre noi mai putem astฤƒzi zugrฤƒvi în cuvinte astfel de portrete? Câศ›i dintre noi mai suntem capabili sฤƒ stârnim pofte olfactive atunci când evocฤƒm lumi ศ™i persoane diferite? Câศ›i dintre noi mai putem sฤƒ ne pฤƒstrฤƒm simศ›urile treze, astfel încât cunoaศ™terea sฤƒ fie întregitoare ศ™i fidelฤƒ subiectului? Mi-ar plฤƒcea sฤƒ evoc timpuri trecute sub o astfel de formฤƒ, dar mฤƒ gândesc cฤƒ tocmai aici stฤƒ diferenศ›a dintre un scriitor ศ™i un consumator de literaturฤƒ: primul încฤƒ mai poate invoca simศ›urile, pe toate, fฤƒrฤƒ pฤƒrtinire!

No comments:

Post a Comment