VALOAREA MEMORIEI OLFACTIVE
ศIE CE AMINTIRI ÎศI VIN PRIMELE ÎN MINTE?
un articol de Nona Rapotan
editor coordonator la Bookhub
Citesc (mai am puศin ศi o termin de lecturat) Capitolul lipsฤ. Dragoste ศi dramฤ în România interbelicฤ de Miriam Yahil-Wax. Un volum aparte, de recuperare a trecutului, o punere cap la cap a unor memorii de familie, despre care voi mai vorbi. În încercarea de a afla câte ceva despre istoria comunฤ a pฤrinศilor ei, Miriam Yahil-Wax, autoarea cฤrศii, face un efort de recuperare ศi scoatere la luminฤ a unor întâmplฤri ศi fapte care capฤtฤ importanศฤ personalฤ, tocmai pentru cฤ în centrul lor stฤ tatฤl ei. Moni e un personaj în sine, despre care fiica nu ศtie foarte multe, din raศiuni diverse: istoria potrivnicฤ ศi moartea acestuia înainte ca fata sฤ aibฤ timp sฤ-l întrebe despre toate cele ce le voia ศtiute. Ce e interesant ศi frapant cu privire la mฤrturiile pe care le culege fiica în periplul prin istoria familiei sale ศine de felul cum se combinฤ mฤrturiile vizuale cu cele senzoriale. Olfactivul capฤtฤ rol primordial ศi aproape cฤ nu existฤ mฤrturie culeasฤ de fiicฤ de la membrii familiei sau de la prietenii acesteia care sฤ nu aibฤ legฤturฤ cu mirosul. Semn cฤ apelul la acest simศ se face din inerศie, nu pentru cฤ ar fi vreo obligaศie de moment. Fiica nu le cere în mod expres sฤ-i spunฤ cum mirosea în nu ศtiu ce colศ de prฤvฤlie, dau un exemplu la întâmplare.
„๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐̆๐๐ข๐ก ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ข๐๐๐ก๐̆ ๐̂๐ ๐ข๐๐๐๐ ๐๐̆๐๐๐๐. ๐๐ข ๐๐̂๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐̂๐ ๐๐๐๐ ๐ง๐, ๐๐๐๐ ๐๐̆๐๐๐ ๐ข๐ ๐ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐ ๐̂๐ ๐ก๐๐๐, ๐̂๐๐๐๐๐๐̂๐๐ ๐ ๐̆ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐̆ ๐ก๐๐ก̗๐ ๐๐๐ ๐๐̂๐ก̗๐๐ฃ๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐̂๐ ๐๐ฃ๐๐ ๐̂๐ ๐๐ข๐ง๐ข๐๐๐. ๐ถ๐̂๐ก ๐๐ ๐๐๐ ๐̆๐๐ข๐๐ก ๐๐ข๐ ๐๐ ๐ ๐๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐̂๐๐ ๐̂๐ ๐๐๐̆๐ก๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐ข๐๐ข๐ ๐โ๐๐๐๐ ๐๐ ๐̂๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐̆! ๐ผ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐ ๐ฃ๐ ๐ ๐๐๐ก̗๐ ๐๐̆ ๐̂๐ ๐๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐ก๐๐๐ก๐ ๐̂๐ ๐ ๐๐๐ข๐๐๐๐ก̗๐̆ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐̆๐ ๐๐๐ ๐ผ๐๐ ̗๐ ๐ ๐ฃ๐ ๐๐๐๐ ๐ ̧๐ ๐๐ ๐̂๐ ๐ฃ๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐ก๐, ๐๐๐ ๐๐ข๐๐ก ๐๐ ๐ ๐๐๐ข๐, ๐ ๐๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐-๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐ข. ๐๐๐๐๐ข๐๐ ๐ ๐̆-๐ ̧๐ ๐๐๐๐๐̆ ๐ ๐๐ข๐ง๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข ๐๐̆ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐̆๐๐̆ ๐ ๐̆ ๐̂๐ ๐๐๐ข๐๐ก̗๐ ๐ ̧๐ ๐ ๐̆ ๐๐ ๐ ๐ข๐๐๐๐๐ง๐ ๐๐̆ ๐๐ข ๐ ̗๐ก๐๐ ๐๐๐๐̆ ๐ ๐ ๐ฃ๐ ๐๐๐ ๐̂๐๐ก๐๐๐๐๐. ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐๐ ๐๐ข๐ก๐̆ ๐ ๐ ๐๐ข๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ก̗๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ฃ๐๐๐ ๐ ̧๐ ๐๐๐๐๐ ๐ข๐ ๐๐๐๐ก๐๐ ๐๐๐ก. ๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐ ๐ก̗๐๐๐๐๐ ๐๐̂๐๐ก๐̆ ๐๐ ๐ ๐๐๐̂๐ ̗๐๐̆ ๐๐ ๐๐ ๐ก๐๐๐ก๐ข๐๐. ๐ ๐ฃ๐๐๐๐๐̆, ๐ ๐โ๐๐ก๐๐๐̆ ๐ ̧๐ ๐ ๐๐̂๐๐ก๐̆๐๐๐๐ก̗๐̆ ๐๐ข ๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐ก๐๐ข ๐๐๐๐๐๐๐ . ๐๐๐๐ ๐ ๐ ๐๐๐̆๐๐๐ ๐ก๐๐ ̗๐ก๐ ๐̂๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐, ๐̂๐ ̗๐ ๐๐̆๐ ๐ข๐๐๐ ̗๐ก๐ ๐ ๐ก̗๐๐๐๐๐̆ ๐ ̧๐ ๐๐ ๐๐ข๐๐ก๐̆.” (p. 30)
E un semn ศi de educaศie aici, dar ศi de deschidere. În perioada interbelicฤ, timpul evocฤrilor din carte, oamenii n-aveau timp prea mult (nu ศtiu de ce, am vaga senzaศie cฤ unii contemporani au impresia cฤ atunci totul era lapte ศi miere ศi cฤ oamenii o duceau dintr-o petrecere în alta) pentru ei, dar cu toate acestea propria lor persoanฤ nu le era deloc indiferentฤ. De aceea ศi apelul la toate simศurile era unul constant ศi asimilat unei educaศii timpurii. Copiii erau învฤศaศi sฤ cunoascฤ mediul social ศi înconjurฤtor, din care fฤceau parte, cu ajutorul vฤzului, dar ศi al mirosului ศi gustului. Vizitele la piaศฤ sau în locuri sฤlbatice fฤceau parte din rutina cotidianฤ; mฤ gândesc acum la cei din clasele sociale de mijloc sau de la vârful societฤศii, pentru cฤ la cei din clasele de jos cunoaศterea se fฤcea aproape exclusiv prin intermediul simศurilor. Mirosul era des invocat ศi ajuta la creionarea unui tablou complet al realitฤศii cotidiene, de aceea pe mulศi nu-i speriau spaศiile noi ศi locurile în care ajungeau întâmplฤtor. Prospectarea noului se fฤceau cu ajutorul mirosului, dar ศi al pipฤitului, de aceea ศi mฤrturiile aveau personalitate, erau unice. E impresionantฤ bogฤศia de detalii ศi felul cum se combinฤ sonoritฤศile strฤzii cu parfumul oamenilor, cum culoarea devine estompatฤ, întocmai ca într-o fotografie sepia.
„๐๐ ๐ก̗๐̆๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ข๐๐ก̗ ๐๐ ๐๐๐๐๐̆ ๐ก๐๐๐๐̆๐ก๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐̂๐๐ง๐̆ ๐̂๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐̆ ๐̂๐ ๐๐๐ข๐๐ง๐ ๐ฃ๐๐๐ง๐. ๐๐ ๐๐๐๐ข๐ ๐ก๐๐ ๐๐ข๐๐๐๐ ๐̂๐๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐ข๐ ๐๐๐ ̗ ๐๐ข ๐๐๐๐ข๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐. ๐น๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐ ๐๐ข ๐๐̆๐๐̆๐๐๐ ๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐ ๐ ̧๐ ๐๐̆๐๐๐๐ก̗๐ ๐̂๐ ๐๐๐ ๐ก๐ข๐๐ ๐๐ ๐ฃ๐๐๐̆ ๐ข๐๐๐๐ข ๐ก๐๐๐ก๐ข๐๐๐๐๐. ๐๐๐๐ก̗๐๐๐๐ ๐̂๐ ๐̂๐๐๐๐๐ ๐̂๐๐ก๐-๐ ๐๐๐๐ก๐ ๐๐ ๐ก̗๐̆๐๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข ๐ ๐๐๐ก๐๐ ๐̂๐ ๐๐๐๐๐ง๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐ข๐ ๐ท๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข. ๐๐ ๐๐๐๐ก๐ข๐๐ ๐ ๐ก๐๐ข ๐๐̂๐๐๐̆๐๐ข๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐, ๐๐๐ฃ๐๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐̂๐๐๐ข-๐ ๐ ๐๐̂๐๐๐̆ ๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ̧๐ ๐๐๐๐ก๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ฝ๐๐๐๐. «๐ถ๐๐ ๐๐ข๐ก๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข ๐̂๐ ๐๐๐๐̆ ๐̂๐ ๐ ๐๐๐๐̆ ๐๐ ๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐», ๐๐๐๐๐๐๐̆ ๐๐๐๐ ๐๐ข ๐๐๐̆๐๐̆๐๐๐ข๐๐.” (p. 54)
Dincolo de fascinaศia pentru aceste memorii, bogate în substanศฤ, se gฤseศte ศi o uศoarฤ invidie. Câศi dintre noi mai putem astฤzi zugrฤvi în cuvinte astfel de portrete? Câศi dintre noi mai suntem capabili sฤ stârnim pofte olfactive atunci când evocฤm lumi ศi persoane diferite? Câศi dintre noi mai putem sฤ ne pฤstrฤm simศurile treze, astfel încât cunoaศterea sฤ fie întregitoare ศi fidelฤ subiectului? Mi-ar plฤcea sฤ evoc timpuri trecute sub o astfel de formฤ, dar mฤ gândesc cฤ tocmai aici stฤ diferenศa dintre un scriitor ศi un consumator de literaturฤ: primul încฤ mai poate invoca simศurile, pe toate, fฤrฤ pฤrtinire!
No comments:
Post a Comment