VALOAREA MEMORIEI OLFACTIVE
ศIE CE AMINTIRI รศI VIN PRIMELE รN MINTE?
un articol de Nona Rapotan
editor coordonator la Bookhub
Citesc (mai am puศin ศi o termin de lecturat) Capitolul lipsฤ. Dragoste ศi dramฤ รฎn Romรขnia interbelicฤ de Miriam Yahil-Wax. Un volum aparte, de recuperare a trecutului, o punere cap la cap a unor memorii de familie, despre care voi mai vorbi. รn รฎncercarea de a afla cรขte ceva despre istoria comunฤ a pฤrinศilor ei, Miriam Yahil-Wax, autoarea cฤrศii, face un efort de recuperare ศi scoatere la luminฤ a unor รฎntรขmplฤri ศi fapte care capฤtฤ importanศฤ personalฤ, tocmai pentru cฤ รฎn centrul lor stฤ tatฤl ei. Moni e un personaj รฎn sine, despre care fiica nu ศtie foarte multe, din raศiuni diverse: istoria potrivnicฤ ศi moartea acestuia รฎnainte ca fata sฤ aibฤ timp sฤ-l รฎntrebe despre toate cele ce le voia ศtiute. Ce e interesant ศi frapant cu privire la mฤrturiile pe care le culege fiica รฎn periplul prin istoria familiei sale ศine de felul cum se combinฤ mฤrturiile vizuale cu cele senzoriale. Olfactivul capฤtฤ rol primordial ศi aproape cฤ nu existฤ mฤrturie culeasฤ de fiicฤ de la membrii familiei sau de la prietenii acesteia care sฤ nu aibฤ legฤturฤ cu mirosul. Semn cฤ apelul la acest simศ se face din inerศie, nu pentru cฤ ar fi vreo obligaศie de moment. Fiica nu le cere รฎn mod expres sฤ-i spunฤ cum mirosea รฎn nu ศtiu ce colศ de prฤvฤlie, dau un exemplu la รฎntรขmplare.
โ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ฬ๐๐ข๐ก ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ข๐๐๐ก๐ฬ ๐ฬ๐ ๐ข๐๐๐๐ ๐๐ฬ๐๐๐๐. ๐๐ข ๐๐ฬ๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐๐ ๐ง๐, ๐๐๐๐ ๐๐ฬ๐๐๐ ๐ข๐ ๐ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐ ๐ฬ๐ ๐ก๐๐๐, ๐ฬ๐๐๐๐๐๐ฬ๐๐ ๐ ๐ฬ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ฬ ๐ก๐๐กฬ๐ ๐๐๐ ๐๐ฬ๐กฬ๐๐ฃ๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐ฃ๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐ข๐ง๐ข๐๐๐. ๐ถ๐ฬ๐ก ๐๐ ๐๐๐ ๐ฬ๐๐ข๐๐ก ๐๐ข๐ ๐๐ ๐ ๐๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ฬ๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐ฬ๐ก๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐ข๐๐ข๐ ๐โ๐๐๐๐ ๐๐ ๐ฬ๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐ฬ! ๐ผ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐ ๐ฃ๐ ๐ ๐๐๐กฬ๐ ๐๐ฬ ๐ฬ๐ ๐๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐ก๐๐๐ก๐ ๐ฬ๐ ๐ ๐๐๐ข๐๐๐๐กฬ๐ฬ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐ ๐ผ๐๐ ฬ๐ ๐ ๐ฃ๐ ๐๐๐๐ ๐ ฬง๐ ๐๐ ๐ฬ๐ ๐ฃ๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐ก๐, ๐๐๐ ๐๐ข๐๐ก ๐๐ ๐ ๐๐๐ข๐, ๐ ๐๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐-๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐ข. ๐๐๐๐๐ข๐๐ ๐ ๐ฬ-๐ ฬง๐ ๐๐๐๐๐ฬ ๐ ๐๐ข๐ง๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข ๐๐ฬ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ฬ๐๐ฬ ๐ ๐ฬ ๐ฬ๐ ๐๐๐ข๐๐กฬ๐ ๐ ฬง๐ ๐ ๐ฬ ๐๐ ๐ ๐ข๐๐๐๐๐ง๐ ๐๐ฬ ๐๐ข ๐ ฬ๐ก๐๐ ๐๐๐๐ฬ ๐ ๐ ๐ฃ๐ ๐๐๐ ๐ฬ๐๐ก๐๐๐๐๐. ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐๐ ๐๐ข๐ก๐ฬ ๐ ๐ ๐๐ข๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐กฬ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ฃ๐๐๐ ๐ ฬง๐ ๐๐๐๐๐ ๐ข๐ ๐๐๐๐ก๐๐ ๐๐๐ก. ๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐ ๐กฬ๐๐๐๐๐ ๐๐ฬ๐๐ก๐ฬ ๐๐ ๐ ๐๐๐ฬ๐ ฬ๐๐ฬ ๐๐ ๐๐ ๐ก๐๐๐ก๐ข๐๐. ๐ ๐ฃ๐๐๐๐๐ฬ, ๐ ๐โ๐๐ก๐๐๐ฬ ๐ ฬง๐ ๐ ๐๐ฬ๐๐ก๐ฬ๐๐๐๐กฬ๐ฬ ๐๐ข ๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐ก๐๐ข ๐๐๐๐๐๐๐ . ๐๐๐๐ ๐ ๐ ๐๐๐ฬ๐๐๐ ๐ก๐๐ ฬ๐ก๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐, ๐ฬ๐ ฬ๐ ๐๐ฬ๐ ๐ข๐๐๐ ฬ๐ก๐ ๐ ๐กฬ๐๐๐๐๐ฬ ๐ ฬง๐ ๐๐ ๐๐ข๐๐ก๐ฬ.โ (p. 30)
E un semn ศi de educaศie aici, dar ศi de deschidere. รn perioada interbelicฤ, timpul evocฤrilor din carte, oamenii n-aveau timp prea mult (nu ศtiu de ce, am vaga senzaศie cฤ unii contemporani au impresia cฤ atunci totul era lapte ศi miere ศi cฤ oamenii o duceau dintr-o petrecere รฎn alta) pentru ei, dar cu toate acestea propria lor persoanฤ nu le era deloc indiferentฤ. De aceea ศi apelul la toate simศurile era unul constant ศi asimilat unei educaศii timpurii. Copiii erau รฎnvฤศaศi sฤ cunoascฤ mediul social ศi รฎnconjurฤtor, din care fฤceau parte, cu ajutorul vฤzului, dar ศi al mirosului ศi gustului. Vizitele la piaศฤ sau รฎn locuri sฤlbatice fฤceau parte din rutina cotidianฤ; mฤ gรขndesc acum la cei din clasele sociale de mijloc sau de la vรขrful societฤศii, pentru cฤ la cei din clasele de jos cunoaศterea se fฤcea aproape exclusiv prin intermediul simศurilor. Mirosul era des invocat ศi ajuta la creionarea unui tablou complet al realitฤศii cotidiene, de aceea pe mulศi nu-i speriau spaศiile noi ศi locurile รฎn care ajungeau รฎntรขmplฤtor. Prospectarea noului se fฤceau cu ajutorul mirosului, dar ศi al pipฤitului, de aceea ศi mฤrturiile aveau personalitate, erau unice. E impresionantฤ bogฤศia de detalii ศi felul cum se combinฤ sonoritฤศile strฤzii cu parfumul oamenilor, cum culoarea devine estompatฤ, รฎntocmai ca รฎntr-o fotografie sepia.
โ๐๐ ๐กฬ๐ฬ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ข๐๐กฬ ๐๐ ๐๐๐๐๐ฬ ๐ก๐๐๐๐ฬ๐ก๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ฬ๐๐ง๐ฬ ๐ฬ๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐ฬ ๐ฬ๐ ๐๐๐ข๐๐ง๐ ๐ฃ๐๐๐ง๐. ๐๐ ๐๐๐๐ข๐ ๐ก๐๐ ๐๐ข๐๐๐๐ ๐ฬ๐๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐ข๐ ๐๐๐ ฬ ๐๐ข ๐๐๐๐ข๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐. ๐น๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐ ๐๐ข ๐๐ฬ๐๐ฬ๐๐๐ ๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐ ๐ ฬง๐ ๐๐ฬ๐๐๐๐กฬ๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐ ๐ก๐ข๐๐ ๐๐ ๐ฃ๐๐๐ฬ ๐ข๐๐๐๐ข ๐ก๐๐๐ก๐ข๐๐๐๐๐. ๐๐๐๐กฬ๐๐๐๐ ๐ฬ๐ ๐ฬ๐๐๐๐๐ ๐ฬ๐๐ก๐-๐ ๐๐๐๐ก๐ ๐๐ ๐กฬ๐ฬ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข ๐ ๐๐๐ก๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐๐๐ง๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐ข๐ ๐ท๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข. ๐๐ ๐๐๐๐ก๐ข๐๐ ๐ ๐ก๐๐ข ๐๐ฬ๐๐๐ฬ๐๐ข๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐, ๐๐๐ฃ๐๐๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐ฬ๐๐๐ข-๐ ๐ ๐๐ฬ๐๐๐ฬ ๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ฬง๐ ๐๐๐๐ก๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ฝ๐๐๐๐. ยซ๐ถ๐๐ ๐๐ข๐ก๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข ๐ฬ๐ ๐๐๐๐ฬ ๐ฬ๐ ๐ ๐๐๐๐ฬ ๐๐ ๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐ยป, ๐๐๐๐๐๐๐ฬ ๐๐๐๐ ๐๐ข ๐๐๐ฬ๐๐ฬ๐๐๐ข๐๐.โ (p. 54)
Dincolo de fascinaศia pentru aceste memorii, bogate รฎn substanศฤ, se gฤseศte ศi o uศoarฤ invidie. Cรขศi dintre noi mai putem astฤzi zugrฤvi รฎn cuvinte astfel de portrete? Cรขศi dintre noi mai suntem capabili sฤ stรขrnim pofte olfactive atunci cรขnd evocฤm lumi ศi persoane diferite? Cรขศi dintre noi mai putem sฤ ne pฤstrฤm simศurile treze, astfel รฎncรขt cunoaศterea sฤ fie รฎntregitoare ศi fidelฤ subiectului? Mi-ar plฤcea sฤ evoc timpuri trecute sub o astfel de formฤ, dar mฤ gรขndesc cฤ tocmai aici stฤ diferenศa dintre un scriitor ศi un consumator de literaturฤ: primul รฎncฤ mai poate invoca simศurile, pe toate, fฤrฤ pฤrtinire!
No comments:
Post a Comment