VALOAREA MEMORIEI OLFACTIVE
ČIE CE AMINTIRI ÎČI VIN PRIMELE ÎN MINTE?
un articol de Nona Rapotan
editor coordonator la Bookhub
Citesc (mai am puČin Či o termin de lecturat) Capitolul lipsÄ. Dragoste Či dramÄ în România interbelicÄ de Miriam Yahil-Wax. Un volum aparte, de recuperare a trecutului, o punere cap la cap a unor memorii de familie, despre care voi mai vorbi. În încercarea de a afla câte ceva despre istoria comunÄ a pÄrinČilor ei, Miriam Yahil-Wax, autoarea cÄrČii, face un efort de recuperare Či scoatere la luminÄ a unor întâmplÄri Či fapte care capÄtÄ importanČÄ personalÄ, tocmai pentru cÄ în centrul lor stÄ tatÄl ei. Moni e un personaj în sine, despre care fiica nu Čtie foarte multe, din raČiuni diverse: istoria potrivnicÄ Či moartea acestuia înainte ca fata sÄ aibÄ timp sÄ-l întrebe despre toate cele ce le voia Čtiute. Ce e interesant Či frapant cu privire la mÄrturiile pe care le culege fiica în periplul prin istoria familiei sale Čine de felul cum se combinÄ mÄrturiile vizuale cu cele senzoriale. Olfactivul capÄtÄ rol primordial Či aproape cÄ nu existÄ mÄrturie culeasÄ de fiicÄ de la membrii familiei sau de la prietenii acesteia care sÄ nu aibÄ legÄturÄ cu mirosul. Semn cÄ apelul la acest simČ se face din inerČie, nu pentru cÄ ar fi vreo obligaČie de moment. Fiica nu le cere în mod expres sÄ-i spunÄ cum mirosea în nu Čtiu ce colČ de prÄvÄlie, dau un exemplu la întâmplare.
„đđ đđđđđ đđđ̆đđ˘đĄ đđ đđđđđ đđđ˘đđđĄđ̆ đ̂đ đ˘đđđđ đđ̆đđđđ. đđ˘ đđ̂đđđđ đ đđđđđ đ̂đ đđđđ đ§đ, đđđđ đđ̆đđđ đ˘đ đ đđđđŁđđđ đ̂đ đĄđđđ, đ̂đđđđđđ̂đđ đ đ̆ đđđđđđđđ đđđ đđ̆ đĄđđĄ̗đ đđđ đđ̂đĄ̗đđŁđ đđđ đđ đđđđ đ̂đ đđŁđđ đ̂đ đđ˘đ§đ˘đđđ. đśđ̂đĄ đđ đđđ đ̆đđ˘đđĄ đđ˘đ đđ đ đđĄđ˘đđđ đđ̂đđ đ̂đ đđđ̆đĄđđ đ đđđđđđđđĄđđđ˘đđ˘đ đâđđđđ đđ đ̂đđĄđđđđđ đđ˘đđ̆! đźđđđđđđĄ đđ đŁđ đ đđđĄ̗đ đđ̆ đ̂đ đđđđĄđ đđđđĄđđđĄđ đ̂đ đ đđđ˘đđđđĄ̗đ̆ đđ đđđđđđđĄđđđđ đ đ̆đ đđđ đźđđ ̗đ đ đŁđ đđđđ đ ̧đ đđ đ̂đ đŁđđ đĄđđđđđĄđ, đđđ đđ˘đđĄ đđ đ đđđ˘đ, đ đđđđđđ˘đ đđ đđđđ đ-đ đđđĄđđđđ˘. đđđđđ˘đđ đ đ̆-đ ̧đ đđđđđ̆ đ đđ˘đ§đ đđđđĄđđ˘ đđ̆ đđđđđđ đ đđ̆đđ̆ đ đ̆ đ̂đ đđđ˘đđĄ̗đ đ ̧đ đ đ̆ đđ đ đ˘đđđđđ§đ đđ̆ đđ˘ đ ̗đĄđđ đđđđ̆ đ đ đŁđ đđđ đ̂đđĄđđđđđ. đ đđđđđđđ đđ˘đđđ đđ˘đĄđ̆ đ đ đđ˘đđ đđđ đđđđđđĄ̗đđ đđđ đđđđ đŁđđđ đ ̧đ đđđđđ đ˘đ đđđđĄđđ đđđĄ. đđ đĄđđđđ đđ đĄ̗đđđđđ đđ̂đđĄđ̆ đđ đ đđđ̂đ ̗đđ̆ đđ đđ đĄđđđĄđ˘đđ. đ đŁđđđđđ̆, đ đâđđĄđđđ̆ đ ̧đ đ đđ̂đđĄđ̆đđđđĄ̗đ̆ đđ˘ đ˘đ đđđđđđĄđđ˘ đđđđđđđ . đđđđ đ đ đđđ̆đđđ đĄđđ ̗đĄđ đ̂đ đđđđđđđđđ, đ̂đ ̗đ đđ̆đ đ˘đđđ ̗đĄđ đ đĄ̗đđđđđ̆ đ ̧đ đđ đđ˘đđĄđ̆.” (p. 30)
E un semn Či de educaČie aici, dar Či de deschidere. În perioada interbelicÄ, timpul evocÄrilor din carte, oamenii n-aveau timp prea mult (nu Čtiu de ce, am vaga senzaČie cÄ unii contemporani au impresia cÄ atunci totul era lapte Či miere Či cÄ oamenii o duceau dintr-o petrecere în alta) pentru ei, dar cu toate acestea propria lor persoanÄ nu le era deloc indiferentÄ. De aceea Či apelul la toate simČurile era unul constant Či asimilat unei educaČii timpurii. Copiii erau învÄČaČi sÄ cunoascÄ mediul social Či înconjurÄtor, din care fÄceau parte, cu ajutorul vÄzului, dar Či al mirosului Či gustului. Vizitele la piaČÄ sau în locuri sÄlbatice fÄceau parte din rutina cotidianÄ; mÄ gândesc acum la cei din clasele sociale de mijloc sau de la vârful societÄČii, pentru cÄ la cei din clasele de jos cunoaČterea se fÄcea aproape exclusiv prin intermediul simČurilor. Mirosul era des invocat Či ajuta la creionarea unui tablou complet al realitÄČii cotidiene, de aceea pe mulČi nu-i speriau spaČiile noi Či locurile în care ajungeau întâmplÄtor. Prospectarea noului se fÄceau cu ajutorul mirosului, dar Či al pipÄitului, de aceea Či mÄrturiile aveau personalitate, erau unice. E impresionantÄ bogÄČia de detalii Či felul cum se combinÄ sonoritÄČile strÄzii cu parfumul oamenilor, cum culoarea devine estompatÄ, întocmai ca într-o fotografie sepia.
„đđ đĄ̗đ̆đđđ đđđ đđ˘đđĄ̗ đđ đđđđđ̆ đĄđđđđ̆đĄđđđđđđ đđđ̂đđ§đ̆ đ̂đđŁđđđđĄđ̆ đ̂đ đđđ˘đđ§đ đŁđđđ§đ. đđ đđđđ˘đ đĄđđ đđ˘đđđđ đ̂đđĄđđđđ đ đđđ đđ đ˘đ đđđ ̗ đđ˘ đđđđ˘đđ đđđđđ đđđĄđ. đšđđđđ đđđđđđđĄđ đđ˘ đđ̆đđ̆đđđ đđđ˘đđđđ đ đ ̧đ đđ̆đđđđĄ̗đ đ̂đ đđđ đĄđ˘đđ đđ đŁđđđ̆ đ˘đđđđ˘ đĄđđđĄđ˘đđđđđ. đđđđĄ̗đđđđ đ̂đ đ̂đđđđđ đ̂đđĄđ-đ đđđđĄđ đđ đĄ̗đ̆đđđđ đđđđĄđđ˘ đ đđđĄđđ đ̂đ đđđđđ§đđđ˘đ đđ đđđđđđđĄđđ đ đđ đđ˘đ đˇđđđđđđđ đđđđđđđ đđ˘. đđ đđđđĄđ˘đđ đ đĄđđ˘ đđ̂đđđ̆đđ˘đđ đđđđđđđĄđ, đđđŁđđđđ˘đ đđ đđđđđđ˘đđđ đđđđ̂đđđ˘-đ đ đđ̂đđđ̆ đđđđđ˘đđđđ đđđđđđđ đ ̧đ đđđđĄđđđđđđđ đđđ đ˝đđđđ. «đśđđ đđ˘đĄđđđđđđ đđ˘ đ̂đ đđđđ̆ đ̂đ đ đđđđ̆ đđ đđđ đ đđđđ», đđđđđđđ̆ đđđđ đđ˘ đđđ̆đđ̆đđđ˘đđ.” (p. 54)
Dincolo de fascinaČia pentru aceste memorii, bogate în substanČÄ, se gÄseČte Či o uČoarÄ invidie. CâČi dintre noi mai putem astÄzi zugrÄvi în cuvinte astfel de portrete? CâČi dintre noi mai suntem capabili sÄ stârnim pofte olfactive atunci când evocÄm lumi Či persoane diferite? CâČi dintre noi mai putem sÄ ne pÄstrÄm simČurile treze, astfel încât cunoaČterea sÄ fie întregitoare Či fidelÄ subiectului? Mi-ar plÄcea sÄ evoc timpuri trecute sub o astfel de formÄ, dar mÄ gândesc cÄ tocmai aici stÄ diferenČa dintre un scriitor Či un consumator de literaturÄ: primul încÄ mai poate invoca simČurile, pe toate, fÄrÄ pÄrtinire!
No comments:
Post a Comment