Thursday, May 14, 2020

Interviu Osmé, cu Iulia-Victoria Neagoe

Luviane Atelier de Parfumerie — Olfacție poetică de inspirație istorică

 

Un interviu realizat de Maya Avram 

 

Parfumuri care vin din trecut și poartă visele către viitor,
oferind libertatea de a trăi clipa prezentă în armonie.

 

Trăim vremuri atipice din punct de vedere social și spiritual, iar asta a adus modificări substanțiale în conduita oamenilor. Prin restricționarea cotidiană, ființa umană este nevoită să se adapteze, să recurgă la mijloace excepționale existențiale, dar și să descopere, să improvizeze moduri noi de a explora mediul care o înconjoară. Pentru că totul a fost redus la „limita” necesității, este greu de imaginat cum putem descoperi ceva nou, ce contexte creatoare ne pot apărea în cale ori ce mijloace de percepție ne pot inspira.

Călătorind astfel mai mult în „interiorul” valorilor puse pe plan secund în ultima perioadă, am descoperit ceva fascinant și deloc întâmplător: brandul 100% românesc Luviane Atelier de Parfumerie. Auzind un interviu luat Iuliei-Victoria Neagoe (fondatoarea brandului), am simțit visceral nostalgia rafinamentului, a sensibilității și a bunului-gust. M-au frapat astfel pasiunea și dăruirea pe care creatoarea le-a pus în căutarea neobosită a istoriilor autohtone, căutări ce au dat „viață” în adevăratul sens al cuvântului fiecărei creații. Am descoperit totodată poveștile remarcabile ale formulelor, rațiunea ambalajelor, alegerea motivelor, dar și a revelațiilor ce stau în spatele denumirilor originale și „originare” deopotrivă. Creațiile Luviane sunt un imperiu al olfacțiilor, texturilor și ambalajelor inedite, ele simbolizând beția simțurilor ce străbate cele mai pătrunzătoare neguri ale timpurilor.

M-am îndrăgostit pe loc atunci când am realizat cu luciditate faptul că, în creația autentică, teoria este mai degrabă un artificiu, în timp ce simțirea este adevărata știință.

Crearea unui parfum este ceva empiric, contrar teoriilor potrivit cărora la baza creației stă știința. În realitate, este vorba despre ceea ce parfumierul simte și dorește să transmită. În acest demers artistico-științific există o geometrie olfactivă care face ca, prin îmbinarea, compunerea și macerarea unor elemente, să se creeze o identitate diferită, unică, distinctă. Fiecare esență reprezintă o trăire, o stare a creatorului acesteia, un mod de a transpune în realitate o glăsuire a spiritului boem. Astfel, fiecare creație artistică devine un buchet de arome, iar cele al căror „mariaj aromat” se înrudește formează o colecție ce poartă semnătura unei esențe comune.

Creațiile Luviane „șoptesc” o declarație de iubire eternă, pe care esența aleasă o spune trupului pe care îl învăluie. Pentru că, da, în mod mai mult sau mai puțin conștient, esența își alege pielea care o poartă, nicidecum invers.

Aș putea scrie despre arta atelierului neîncetat, fiindcă acesta reprezintă o sursă inepuizabilă de inspirație. Am ales totuși să las creația să vorbească, să le permit aromelor să se „traducă” prin glasul artistului care le-a definit. De aceea, cu multă bucurie, vă invit să vă bucurați de declarațiile făcute cu entuziasm tuturor iubitorilor de miresme de către artizanul parfumier Iulia Victoria Neagoe.

— Maya Avram

 


Cum a început povestea Luviane Atelier de parfumerie și care sunt valorile fundamentale ale brandului dumneavoastră?

Ideea de a crea un brand aș spune că inițial a fost mai mult o pornire ludică. Deși mă „joc” cu plantele și cu maceratele de pe la patru ani, momentul în care am luat decizia de a transforma această ocupație într-o treabă serioasă a venit abia în 2013, când aveam deja patru parfumuri cărora reușisem să le păstrez mirosul și pe care cei apropiați le apreciau. Asta cred că m-a convins să spun „da” provocării. Cred cu tărie că, atunci când ai un dar, o abilitate primordială în viață, lucrurile se așază ca într-un puzzle. Am învățat de mică să iubesc și să înțeleg plantele. E adevărat că, spre deosebire de ai mei, care se bazau pe proprietățile plantelor, eu am avut mereu tendința să le combin după miros. O bună bucată de vreme, partea cu parfumurile din viața mea a fost considerată un plan secundar de către cei din jur care îmi cunoșteau pasiunea. Eu am simțit mereu că restul activităților și studiilor au fost într-un plan secundar. Când am lansat brandul, tot ce mi-am dorit a fost să le transmit oamenilor, în formă olfactivă, emoțiile și trăirile mele. Am vrut pur și simplu să transmit bucurie din bucuria mea. Am ales de la început să merg pe varianta clienților de cursă lungă, adică să-i respect pe oameni oferindu-le calitate atât pentru conținut, cât și pentru recipiente și ambalaje și o experiență cât mai frumoasă. În același timp, prin ingredientele folosite și modul de prelucrare al acestora, urmăresc protejarea mediului înconjurător și ofer premise pentru o viață sănătoasă fără compuși sintetici și de sinteză, parabeni, ftalați, coloranți artificiali, PEG-uri, gume sau agenți de îngroșare. Tot ce creez respectă principiile de aromacologie (terapie prin parfum, legătura dintre tehnologia parfumului și psihologie) pe care le studiez de mulți ani și care, într-un mod minunat, aduc mari beneficii în viețile oamenilor.

Ce înseamnă să fii un „brand românesc” de parfumerie și cum vă raportați la creațiile brandurilor internaționale?

Parfumurile brandului sunt create și manufacturate în România, iar brandul este marcă înregistrată de proveniență românească. Fiecare brand cred că transmite într-un fel sau altul un mesaj. Eu am ales să transmit emoțiile mele încapsulate în sticluțe de parfum. Au fost perioade în care am avut mai mulți clienți străini decât români. Pe măsură ce trece timpul, lucrurile se schimbă în favoarea publicului român.

 

Ce înseamnă pentru dumneavoastră, în calitate de artizan parfumier, ideea de „lux”?

Artizan se referă la faptul că, într-o proporție foarte mare, realizez produsele manual. Ideea de lux se referă la ingredientele prețioase de parfumerie, la mirosul fin al produselor, la acordurile olfactive complexe, la personalizarea anumitor produse, la colecțiile pentru care folosesc recipiente „prețioase”.

 


„Există o forță de convingere a miresmei,
mai puternică decât cea a cuvântului, privirii, simțirii și voinței.
Ea nu poate fi respinsă, ne pătrunde-n plămâni
ca aerul respirat, se revarsă în noi,
ne umple întru totul, nu există împotriva ei niciun mijloc.”

(Patrick Süskind)


 

Ce fel de ingrediente folosiți și ce vă inspiră cel mai mult în compunerea formulelor inedite?

Atât pentru parfumuri, cât și în cadrul serviciilor, folosesc exclusiv ingrediente naturale certificate. O mică parte din acestea o reprezintă uleiurile esențiale. Cea mai mare parte însă este formată din ingrediente sub formă de absolut sau de concret, care sunt mult mai fine ca miros și mai apropiate de mirosul plantei în natură, plus că din foarte multe elemente prețioase din natură nu se poate obține materie primă în urma macerării sau a distilării, pentru că sunt sensibile la diferiți factori, cum ar fi oxigenul, lumina, temperaturile ridicate etc. Inspirația poate veni din absolut orice; de la o plantă anume până la un fenomen al naturii, un eveniment din viață, de la persoane și personaje din istorie. De fapt, mă inspiră orice îmi poate provoca emoții. Cine se gândea că mă poate inspira olfactiv atmosfera dinaintea unei furtuni sau un apus fabulos? Transpun olfactiv cam tot ce este în viața mea și cred că cine a citit cartea Parfumul de Patrick Süskind înțelege ce vreau să spun, pentru că, dincolo de patologia personajului, cam așa poate fi descrisă viața de parfumier. Pentru că, așa cum spun mereu publicului, a fi parfumier nu este o meserie, ci un mod de viață.

 

Portofoliul de produse al brandului Luviane Atelier de Parfumerie conține colecții de inspirație autohtonă. Cum ați ales aceste motive tradiționale?

Am adus în brandul Luviane multe dintre lucrurile în care cred și, de fapt, în fiecare parfum, îmi manifest naționalismul, fiecare dintre ele având o poveste inspirată din ceva românesc.

Colecția „Miresme Românești” este despre ipostazele din viața femeii românce pornind de la copilărie, continuând cu căutarea sufletului-pereche, femeia puternică și seducătoare, ipostaza soției și apoi a mamei. Și pentru că mereu e nevoie de o componentă masculină, am creat și un parfum masculin în colecție. Fiecare dintre acestea are în componență ingrediente-simbol corespunzătoare ipostazei respective și totul este completat cu un simbol grafic din tradițiile românești (hora de fete, simbolul femeii împlinite cu copii, flori și altele). Pentru simboluri am apelat la Iulia Gorneanu, o adevărată enciclopedie în domeniu. Denumirile străvechi le-am ales singură, pentru a fi într-o simbioză cu restul aspectelor despre care am povestit mai sus. Un singur exemplu voi da: Dryada este denumirea pe care o folosește Mircea Eliade pentru Sânziene/ Zâne/ Iele, simbolul grafic este hora de fete, parfumul este despre căutarea sufletului-pereche, cu ingrediente-simbol, precum iasomia și busuiocul, ambele folosite în tradițiile românești, în ritualuri de dragoste.

Colecția „DOR” este despre emoțiile și trăirile mele în diferite momente și, de fapt, denumirea fiecărui parfum se citește: „DOR de…”.

Regina Maria a României m-a inspirat în crearea parfumurilor din colecția „Florile Reginei”. Fiecare parfum din colecție are ca notă principală o floare preferată a Reginei Maria. Deocamdată sunt în colecție două parfumuri: Violete, care pune în evidență florile pe care a încercat să le aclimatizeze în toate grădinile, și Reverie, din care ies notele de tuberoză. Urmează foarte curând un al treilea parfum care este despre Regină și, în același timp, despre mine.

Colecția inedită de parfumuri solide cu note gurmande este o colaborare cu alte patru branduri românești de cafea, miere, ciocolată artizanală și vinars. Aici am mers mai departe făcând corespondențe cu diferite stiluri muzicale, pentru că mă fascinează și aceste analogii.


Am remarcat faptul că printre serviciile furnizate se află și „atelierele olfactive”. Cum ați descrie acest concept?

Atelierele olfactive sunt practic niște experiențe în care oricine poate deveni pentru câteva ore „parfumier”. Inițial m-am concentrat asupra experiențelor individuale. Apoi au venit și cereri pentru cupluri care își doresc parfumuri aniversare sau pentru evenimente deosebite din viața lor (nuntă, botez etc). Pe scurt, clientul vine cu programare, miroase din cele peste o sută de ingrediente diferite, toate naturale și pure, alege și își creează o formulă de parfum. Eu intervin destul de rar și doar la cerere, ca să nu stric povestea. Însă, în tot acest timp, furnizez informații necesare și sunt atentă la ingredientele alese, pentru ca totul să se desfășoare în condiții de siguranță. 😊

Cum se raportează consumatorii români la produsele de parfumerie artizanală?

Cei care apreciază parfumeria de nișă sunt deschiși către explorare; și tot o reacție pozitivă a venit din partea celor care consumă în general design românesc. Industria este, în fapt, un colos din care brandurile de nișă reprezintă destul de puțin, însă aș spune că ele sunt chintesența. Poate că tocmai parfumurile făcute mai… „personal”, să spunem, ajung mai aproape de sufletele oamenilor. Parfumurile mele sunt destul de diferite de cele din zona „mass market”, iar în România este încă nevoie de multă educare a publicului. Este de înțeles ținând cont de faptul că nu avem o istorie bogată în acest domeniu. Sunt, în general, două aspecte pe care le-am remarcat. Unul este legat de prețuri, pentru că oamenii nu înțeleg de multe ori care sunt costurile reale ale ingredientelor naturale și, până la urmă, costul timpului pentru a crea un astfel de produs. Un alt aspect pe care l-am remarcat – în special, în cadrul atelierelor olfactive  –este legat mai mult de tipul ingredientelor. Mulți oameni fac asocierea între plante (mai ales cele pe care nu le-au întâlnit în realitate) și mirosul lor (re)creat în laborator prin sinteză și au deja idei preconcepute.

Aveți în plan proiecte de dezvoltare și extindere a brandului?

În contextul actual, sunt rezervată în aceste privințe. Mă țin de promisiunile făcute publicului și lansez în curând un nou produs și, în funcție de cum evoluează lucrurile, și un nou serviciu în cadrul brandului. Voi dezvălui mai multe la momentul potrivit. 

Credeți că perioada carantinei și contextul epidemiologic actual vor schimba comportamentul consumatorilor în materie de parfumerie?

În mod sigur da și, ca în orice, există părți pozitive și negative. Un aspect negativ în toată povestea de acum este faptul că simțul olfactiv este suprasolicitat de substanțele utilizate pentru dezinfectare. Sunt zone din cavitatea nazală care, fiind sensibile la acest tip de miros, vor fi foarte afectate. Apoi, oamenii vor fi debusolați pentru că nu vor mai recunoaște ușor mirosurile pe care le cunoșteau și le au înregistrate în sistemul limbic. Părțile bune sunt că vor (re)descoperi acorduri noi și faptul că, după această izolare, vor simți nevoia de evadare inclusiv în universul parfumeriei, pentru a induce mai ușor starea de bine. Cred de asemenea că fiecare se va aprecia mai mult pe sine și își va oferi, mai mult decât o făcea înainte, ocazia unor experiențe care să aducă bucurie.

Dacă ar fi să încadrați manifestările artistice Luviane Atelier de Parfumerie într-un curent, prin ce s-ar caracteriza acesta?

Recunosc că asta e cea mai… interesantă întrebare primită până acum. M-au ajutat însă discuțiile pe care le-am avut în backstage să conturez un răspuns:

- mută focusul pe ideea de „a purta” parfumul și nu de „a-l folosi”;

- cultivă ideea de parfum ca fiind o chestiune intimă și personală și faptul că e musai să existe o relație între parfum și cel/cea care îl poartă;

- aduce în prim-plan parfumul ca fiind artă pură ce revelează emoții;

- oferă educarea publicului în domeniul parfumeriei atât teoretic, cât și practic;

- pune accent pe oferirea unei stări de bine prin folosirea principiilor de aromacologie, astfel încât parfumul să fie un „leac” pentru minte, trup și suflet;

- utilizează exclusiv ingrediente naturale în conceperea produselor de parfumerie;

- încurajează experimentarea și crearea formulelor personale de parfum;

- promovează România și valorile românești, fiind în legătură cu denumiri străvechi, simboluri și tradiții românești cu plante-simbol și de leac, povești din mitologia noastră și, nu în ultimul rând, Regina Maria a României;

- îi oferă publicului parfumuri transcendentale, ce nu respectă neapărat tipare sau trenduri, parfumuri care vin din trecut și poartă visele către viitor, oferind libertatea de a trăi clipa prezentă în armonie. 

Ce mesaj le transmiteți celor care sunt în căutarea „parfumului-semnătură”? 

„Parfumul-semnătură” este cel care te face fericit(ă) pe tine, și nu pe ceilalți, iar povestea pe care o spune pe piele e musai să fie fascinantă și revelatoare de la prima notă de vârf până la ultima notă de bază. Dacă acel parfum încă nu a fost găsit, există variante de personalizare și, dacă, să spunem, sunt două sau trei parfumuri care se califică la titlu, este în regulă, pentru că avem personalități complexe, stări diferite chiar pe parcursul unei singure zile, multe amintiri și, deci, multe mirosuri stocate la care se declanșează emoții. Am experiențe cu oameni care au revenit în atelier să-și creeze o nouă formulă de parfum pentru că starea emoțională se schimbase între timp și nu se mai regăseau în formula inițială. Deci, un anumit acord olfactiv e bine să rămână pe piedestal ca fiind „parfum-semnătură” atâta timp cât persoana care îl poartă se regăsește în el.

*** 

Deși i-aș mai fi adresat o sumedenie de întrebări creatoarei, am ales să mă opresc aici și să vă îndemn să descoperiți fiecare, individual, frumusețile acestei arhitecturi aromatice numită Luviane. Înțelegem din poeticele răspunsuri faptul că actul îmbinării chimice olfactive nu reprezintă, deci, nici o stare dionisiacă, nici una apolinică: e vorba de un mare act de voință; voință ce transmite emoții, creează stări, iar în beția senzorială ea tinde spre artă.

Luviane, în toată splendoarea sa, face o reverență moștenirii prețioase și designului clasic regal, iar perspectiva creatoarei aduce modelele ancestrale în actualitate prin abordarea luxului într-o manieră aflată la înălțimea unui mare artist. Pentru cei ce simt cu toată ființa parfumul, este lesne de înțeles faptul că acesta nu constituie doar un accesoriu ori un artificiu, ci este o prezență distinctă, ce fuzionează cu cel care îl poartă... Pentru că fiecare parfum este un fel de „tablou abstract” în care emoția trasează liniile unui mesaj atemporal.

No comments:

Post a Comment