Platon, Philebos (51a-e), traducere de Andrei Cornea
în Platon, Opere VII, Editura Științifică, București, 1993
SOCRATE: [...] Eu nu prea dau crezare celor care afirmă că toate plăcerile reprezintă o încetare a suferințelor, ci, cum spuneam, mă servesc de mărturia acestor oameni spre a arăta că unele plăceri sînt părelnice, în fapt ele neexistând, că altele se înfățișează mari și multe, dar sînt împletite cu suferințe și cu încetarea unor foarte mari chinuri trupești și sufletești.
PROTARCHOS: Dar care sînt plăcerile adevărate, Socrate, dacă cineva ar cugeta problema cum trebuie?
SOCRATE: Sînt cele legate de culorile socotite frumoase, de forme, de majoritatea mirosurilor, de sunete; lipsa acestora nu e resimțită, nici nu-i dureroasă, iar prezența lor ne umple de senzații plăcute și pure de amestecul durerii.
PROTARCHOS: Cum să înțelegem, Socrate, așa ceva?
SOCRATE: Așa deodată, nu e chiar limpede ce spun; trebuie deci explicat. Încerc să explic frumusețea formelor, nu așa cum o văd cei mulți, referindu-se la niscaiva vietăți sau picturi, ci am în vedere linia dreaptă – rațiunea o afirmă – cercul și, pornind de aici, suprafețele și corpurile care apar în urma acțiunii strungului, cît și atunci cînd se utilizează linia și echerul, dacă înțelegi. Eu afirm că toate acestea sînt frumoase, nu în raport cu altceva, precum e cazul altora, ci sînt mereu frumoase prin ele însele și aduc anumite plăceri proprii, fără asemănare cu cele rezultate din scărpinat. În același fel sînt frumoase și culorile şi aduc plăceri. E pe înțeles?
PROTARCHOS: Încerc, Socrate, să înțeleg. Încearcă, totuși, să explici încă și mai clar!
SOCRATE: Afirm că rezonantele sunetelor muzicale, acelea blînde, dar și strălucitoare, ce compun o singură și pură melodie, nu sînt frumoase în raport cu altceva, ci că ele însele, prin sine, sînt frumoase și sînt urmate de plăceri înrudite cu ele.
PROTARCHOS: Așa este.
SOCRATE: Cînd are de-a face cu mirosurile, neamul acestui fel de plăceri este mai puțin divin. Dar faptul de a nu primi în amestec, cu necesitate, suferințe, îl socotesc – în ce fel ar fi și oricînd ne-ar apărea – drept temei al constituirii unui tip de plăceri opus celor avute în vedere mai înainte. Deci, dacă înțelegi, acestea două sînt categoriile de plăceri despre care vorbim.
No comments:
Post a Comment