Nu doar banii au miros, ci și cărțile. Asta o știe oricine e îndrăgostit de ele. Sunt convins că mulți dintre voi, atunci când răsfoiesc o carte nouă, o apropie de nas și inspiră amestecul acela de cerneală și hârtie, un miros între natural și artificial, ușor de recunoscut. Dacă Gutenberg ar fi fost pasionat și de parfumuri, mai mult ca sigur ar fi scos o linie exlusivă de produse cu miros de carte proaspăt tipărită. Ce n-a făcut însă Gutenberg, fac pasionații de astăzi, prin intemediul inovațiilor din parfumeria sintetică.
Cartea nu este singurul obiect de care suntem atașați și pe care am vrea să-l recuperăm olfactiv și emoțional. La fel sunt, de exemplu, orașele pe care le-am vizitat, fiecare dintre acestea fiind impregnat de acel ceva care-l face de neuitat. O astfel de încercare de transpunere a mirosurilor orașelor le aparține celor de la The Scent of Departure, aceasta fiind de pus alături de inițiativa companiei Demeter de a crea o „librărie” a mirosurilor, în care își au locul și orașele. Printre alte transpuneri, mai amintim, înainte de a ne întoarce la cărțile noastre, produsele companiei Blood Concept, care interpretează varietățile „sanguine” potrivit infinitelor – potrivit declarației lor – nuanțe ale identității umane, fără a lăsa deoparte experimentele olfactive ale celor de la Êtat Libre d’Orange. Lista, în ultima vreme, devine tot mai lungă, așa că abandonez enumerarea.
Să ne întoarcem, așadar, la cărți și la mirosul lor, pentru a aminti o creație notabilă, și anume parfumul cu numele mai mult decât sugestiv de Paper Passion – creat de parfumierul Geza Schoen împreună cu Gerhard Steidl, în colaborare cu revista Wallpaper –, care își propune să capteze senzația olfactivă unică ofertă de o carte recent ieșită din tipar, și anume acel amestec de hârtie și cerneală despre care pomeneam mai sus. Potrivit declarațiilor de presă, Schoen și-a petrecut zile întregi în depozitele Steidl din Göttingen, unde a putut mirosi cărți, hârtie și cerneluri, pentru a-și găsi inspirația necesară creării unui parfum al cărții, care să poată fi purtat și care să evolueze plăcut în timp.
După șaptesprezece încercări, Schoen a reușit să surprindă echilibrul perfect între mirosul unei cărți și estetica olfactivă a unui parfum plăcut. Procesul a fost unul dificil, după cum declara Schoen. „Mirosul de hârtie tipărită este uscat și unsuros; acestea nu sunt note cu care se lucrează de obicei”. Pentru a reda acest miros, Schoen a recurs la o rețetă ce cuprinde doar cinci ingrediente lemnoase.
Pentru ambalarea și prezentarea esenței, Karl Lagerfeld a conceput un ambalaj sub formă de carte, de o estetică desăvârșită. Paginile cărții-ambalaj cuprind texte despre plăcerile oferite de hârtie și despre proiectul Paper Passion, semnate de Günter Grass, Karl Lagerfeld, Geza Schoen și editorul-șef al revistei Wallpaper, Tony Chambers.
Produsul poate fi găsit pe site-ul Steidl, la secțiunea Books. Dacă sunteți curioși să aflați comentariile celor care l-au încercat, puteți consulta pagina parfumului de pe Fragrantica.
Un articol foarte interesant despre mirosul cărților, puteți găsit pe Rare Book Hub: „Perfumes for People Who Want to Smell Like Their Old Books” de Michael Stillman.
No comments:
Post a Comment