Monday, December 19, 2022

Stereotipuri olfactive

White Gold este o serie de televiziune britanică – creată de Damon Beesley – despre trei agenți de vânzări deciși să transforme cu orice preț albul termopanelor în aur. Slobozi la gură, fără să precupețească nimic, cei trei sucesc mințile oamenilor, prezentându-le vise, nevoi, aspirații, exact ca o reclamă la parfumuri.

Și nu întâmplător primul episod se deschide cu ritualul zilnic al tartorului echipei, charismaticul Vincent Swan (interpretat de la fel de charismaticul Ed Westwick). Din arsenalul de „vrăjeală” face parte, la loc de cinste, într-o încadrare generoasă, clasicul Aramis, creat de Bernard Chant în 1966.

 

 

Deși, în film, suntem plasați în anii ’80, iată că masculinitatea este încă subliniată de un parfum considerat a fi întruchiparea acesteia. De la bun început, publicitatea creată în jurul parfumului Aramis i-a pus în valoare virtuțile virilizante, proiectându-l drept chintesența masculului alfa. Ca cel mai nimerit accesoriu olfactiv al bărbăției fățișe, Aramis se asociază cu complementul vizual al acesteia: costumul, a doua piele a unui gentleman adevărat. În cazul personajului nostru dubios moral, parfumul oferă în plus o garanție a respectabilității și a credibillității. Camuflarea este totală.

Iar textul reclamei nu poate fi decât o tautologie – “Aramis, all a man is” –, confirmând și perpetuând un stereotip vizual și olfactiv care corespunde unei ideologii bine ancorate în tradiție.

Mai trebuie remarcat și contrastrul între arsenalul masculin și cel feminin. Dacă Vincent recurge doar la un Aramis și la un fixativ pentru păr (ceea ce introduce, de fapt, un dubiu în privința virilității și a onestității ei), soția lui deține o întreagă panoplie de cosmetice, pusă în valoare și în paralel într-un cadru inteligent creat.

 

 

>>> Despre Aramis, vezi și articolul nostru „Aramis sau mirosul bunăstării

No comments:

Post a Comment