Tuesday, October 12, 2021

Interviu Osmé, cu Patricia de Nicolaï


 Sursa fotografiei: Fragrantica

 

Descendentă a familiei Guerlain pe linie maternă, Patricia de Nicolaï a crescut în atmosfera parfumată de celebrul acord guerlinade. Cu toate acestea, nu s-a gândit de la bun început să intre în lumea seducătoare a parfumului, ci s-a îndreptat spre o carieră științifică, studiind chimia. Abia mai târziu află de existența unei școli care formează parfumieri, celebrul Institut Superior Internațional al Parfumului (devenit apoi ISIPCA), întemeiat de unchiul ei, Jean-Jacques Guerlain. Calea este găsită.

Însă lumea parfumeriei era dominată, în acea vreme, de prezența masculină, ceea ce a făcut un pic cam dificile începuturile în această meserie. Mai întâi, Patricia de Nicolaï se angajează pe un post de parfumier junior la compania Florasynth, unde va rămâne timp de doi ani. Bertrand Frères (devenit ulterior Quest, apoi Givaudan) îi propune, în continuare, un post în cadrul companiei, unde Patricia va lucra timp de patru ani alături de o echipă de parfumieri consacrați. După o pauză de un an, împreună cu soțul ei, Jean-Louis Michau, Patricia îndrăznește să pornească într-o aventură care continuă până azi: deschiderea unei case proprii de creație de parfumuri, în 1989. De atunci, paleta olfactivă a devenit tot mai largă, cuprinzând numeroase creații îndrăgite de un public din ce în ce mai numeros. Patricia de Nicolaï este, din 2008, președinta Osmotecii de la Versailles, prima arhivă fizică de parfumuri, care cuprinde peste 3.200 de creații (dintre care 400 nu mai sunt în fabricație astăzi).

O listă a creațiilor Patriciei de Nicolaï puteți găsi pe pagina Fragrantica dedicată brandului.

Parfumurile casei Nicolaï sunt distribuite în România de Niche Parfumerie.

 


 

Nu este dificil să rezistați noilor tendințe din domeniul parfumeriei? Pentru o companie de nișă aflată în expansiune, una dintre strategii ar fi aceea de a te conforma exigențelor sau gusturilor clienților, nu-i așa? Nu există riscul de a deveni cam comercial?

Tendințele în parfumerie sunt utile creației. Trebuie să le înțelegi astfel încât să încerci să le sublimezi! Este nevoie să urmărești piața și trebuie să fii la curent cu lansările care au loc și să vezi ce este apreciat (sau nu). În ceea ce mă privește, nu mă las influențată, în sensul că nu încerc să creez ultimul Lancôme sau ultimul Guerlain... Cu toate acestea, mă gândesc că este întotdeauna interesant să faci accesibil propriul parfum. Dacă faci ceva cu mult prea original, provocator, clientului îi va fi greu să înțeleagă... Trebuie știut că, de fapt, primul impuls în cumpărarea unui parfum se petrece în primele secunde. Este nevoie ca nota de vârf să fie captivantă și agreabilă pentru consumator. Atenție însă, acest lucru nu înseamnă că este necesar să faci mereu ceva simplu pentru a atrage interesul consumatorului... Dimpotrivă! Cu siguranță, trebuie să cunoști piața, să-i înțelegi codurile, dar totodată să le depășești.

Ca să revin, nu cred că intru în categoria de „prea comercial” și nu acesta este lucrul pe care îl urmăresc. În ceea ce mă privește, sunt pur și simplu motivată de descoperirea de noi direcții olfactive, care vor fi importante în cucerirea altor piețe sau a unei clientele mai diverse.

 

În procesul de creație, țineți seama de diferențele existente în sensibilitatea consumatorilor? Nu este dificil să împăcați gusturile asiaticilor, ale europenilor și ale americanilor, pentru a atinge un succes global?

Întâi de toate, țin să precizez că niciodată nu creez un parfum cu scopul de a face pe placului unei anumite clientele... Creez în funcție de dispoziție și în funcție de colecția mea, întrebându-mă mereu ce stil de parfum ar spori valoarea colecției mele. Ajungi să atingi succesul global oarecum în mod natural, în sensul în care un parfum nu funcționează la fel în toate zonele geografice. Dat fiind că propunem o colecție atât de largă, avem mult mai multe șanse să avem acces la o piață decât, de pildă, dacă am merge să cucerim o zonă geografică anume cu două sau trei parfumuri... Colecția este pentru noi o modalitate-cheie de a lucra.

 

Ce anume vă impulsionează atunci când creați parfumuri? Originalitatea, perfecțiunea viitoarei compoziții, satisfacerea (intenționată?) a gusturilor clienților?

Perfecțiunea viitoarei compoziții este foarte importantă pentru mine. Finisarea parfumului, care presupune multă muncă, contează enorm, întrucât doresc ca parfumul să fie echilibrat și armonios. Trebuie să respecte mai multe criterii: originalitatea este, desigur, avută în vedere, însă ea nu e singura. E nevoie de o notă de vârf care să îndemne la visare și să seducă, cu un siaj vibrant, pentru o difuzare rafinată și elegantă. Tenacitatea notelor de mijloc și de fond este, de asemenea, foarte importantă, astfel încât clientul să vrea să revină la acel parfum. Aceasta este semnătura mea olfactivă!

 

Parfumul este un act de cultură? Dacă ar fi să-l apărați, ce le-ați spune celor care îl denigrează? 

Bineînțeles că este un act de cultură. Parfumul își pune amprenta asupra epocilor și reprezintă societatea în diferitele contexte istorice și culturale ale unei țări. Pentru mine, o lume fără parfum este o lume fără culoare, iar parfumul este sinonim cu viața. A te parfuma este un act civilizator!

 

Dacă ar trebui să vă descrieți parfumul preferat, pe care îl folosiți cel mai adesea, dar fără să-i dați numele, cum l-ați descrie?

Am mai multe! În funcție de dispoziție, de anotimpuri... Însă dacă ar trebui să aleg unul singur – și în special din colecția mea –, aș spune că îmi place nota de floare de portocal, care aduce strălucire, luminozitate și voioșie.

 

În afară de propriul nas, în cine mai aveți încredere? Care este persoana a cărei părere contează cel mai mult atunci când e vorba de aprecierea noilor dumneavoastră creații? 

În cadrul societății noastre, formăm o echipă, iar faptul că sunt înconjurată de toate aceste persoane este foarte important, în special, de fiul meu Axel (directorul general al brandului, care este, în același timp, foarte implicat în procesul de creație). În plus, este întotdeauna interesant de aflat și părerea unui alt parfumier. Întrucât sunt foarte implicată în această profesie, mă întâlnesc adesea cu alți parfumieri, iar atunci când unii își exprimă opiniile cu privire la noile mele creații, aceste opinii mă îmbogățesc întotdeauna, mă încurajează și mă îndeamnă să mă autodepășesc

 


Axel Michau de Nicolaï și Patricia de Nicolaï

 

Care sunt mirosurile copilăriei care persistă încă și astăzi? Vă doriți să le recreați într-un parfum?

Există mai multe mirosuri din copilărie pe care deja mi-am dorit să le recreez în compozițiile mele. De exemplu, cutia de trabucuri a unchilor mei mi-am dorit s-o recreez în Cuir Cuba Intense, sau cutia cu drajeuri, în Kiss Me Intense. Și, desigur, Maharadjah, un parfum de interior reprezentativ pentru noi, este un omagiu fățiș adus vechiului potpuriu de la Guerlain, ale cărui efluvii parfumau toate camerele casei.

 

Dacă ar trebui să-i descrieți unui turist mirosul Parisului, cum l-ați descrie?

Este foarte dificil să răspund la această întrebare... Parisul este un mare oraș cosmopolit, cu mirosuri foarte variate. Iar asta depinde, totodată, de perioadă, de anotimp... De exemplu, după o vară călduroasă și o furtună, se simte un miros al pavajului care nu e dezagreabil. Însă Paris nu înseamnă doar mirosuri plăcute. Există și poluare, țigara... e destul de complex. E dificil de rezumat într-un parfum.

 

Dacă v-ați întâlni cu un extraterestru, ce i-ați da să miroasă pentru a-și face o idee despre umanitate?

Fără ezitare, un miros de floare! Pentru a-i arăta că natura noastră este atât de bogată în miresme. Dacă n-aș putea alege mai multe flori, atunci aș alege-o, probabil, pe regina lor, trandafirul.

 

 

1 comment: