Sunday, October 24, 2021

Aventurile unei antologii

Acum aproape doi ani, când am creat blogul Osmé, m-am gândit să adun într-o secțiune specială – Antologie –, ca într-un ierbar, fragmente (plăcut sau neplăcut) mirositoare din cărțile citite. Pe măsură ce scotoceam în memorie după cărți în care să existe referințe olfactive semnificative, am început să citesc și literatura de specialitate, care, cu timpul, a început să devină tot mai bogată. Astfel, ușor-ușor, s-au adunat în florilegiu numeroase pasaje care, m-am gândit eu, ar fi păcat să nu ajungă la cât mai mulți cititori pasionați de miros, mirosuri și parfumuri. Așa a luat naștere ideea unei cărți, o antologie de texte literare și filosofice pentru nasul oricui. Desigur, ar fi meritat cuprinsă și literatura medicală, dar asta e o altă muncă! Cine știe, poate mai târziu...

Indexul autorilor citați a tot crescut de când am început să lucrez la antologie, s-au adunat vreo două sute, unii cu câte o operă citată, alții cu fragmente din mai multe opere. Și, pentru a lămuri contextul teoretic al fragmentelor, am scris și un cuvânt-înainte, în care încerc să trasez liniile mari ale discursului olfactiv, care, deși timid și fără un vocabular de sine stătător, s-a conturat de-a lungul istoriei. Căci, da, am uitat să spun asta, antologia se întinde din Antichitate până astăzi (adică până în 2021).

Când am simțit că se apropie de sfârșit – deși nu există cu adevărat un sfârșit când faci o antologie –, m-am trezit brusc dinaintea unei mari probleme editoriale: unde scot cartea, dar mai ales ce fac cu drepturile de autor. Chiar dacă nu ar exista o legislație privind aceste drepturi (legislație care este, din păcate, extrem de ambiguă, lăsând locul unor interpretări și aplicări dintre cele mai riscante și, uneori, păguboase), am considerat că este o datorie morală să le cer permisiunea celor care au trudit pe marginea cărților cuprinse în antologie: autorii, bineînțeles, traducători, editori (români și străini), agenți literari, redactori (îi menționez aici și pe redactori, cu toate că ei nu sunt acoperiți printr-un contract de drepturi de autor; în fine, e altă poveste!)... Numai că fiecare carte își are problemele ei (mai este sau nu sub contract, cine deține drepturile, este în domeniul public, iar dacă nu, în ce direcție s-o apuci... și tot așa), iar munca de descâlcire a tuturor situațiilor presupune mai mult efort și mai mult timp decât au fost necesare pentru alcătuirea propriu-zisă a antologiei. Noroc că nu sunt sigur, iar aici prieteniile se dovedesc – încă o dată – un dar prețios.

Oricum, ceea ce voiam să spun – asta fiind și o justificare a tăcerii de pe blog – este că antologia se află în lucru. Până la sfârșitul anului sperăm să descurcăm ițele drepturilor de autor, iar în prima parte a lui 2022 să vă oferim spre lectură un buchet livresc cu arome dintre cele mai plăcute.

Vă mulțumim pentru înțelegere. Promitem că revenim în forță mai apoi. :)

 

No comments:

Post a Comment